Sunday, January 30, 2011

IKUT PUSAT



     Ketika sedang bersiap2 untuk menghantar anaknya ke tadika,Milah tiba2 perasan anaknya sedang termenung,seperti ada sesuatu yang difikirkannya.

Milah - Atan,kenapa kamu termenung?Seperti ada masaalah besar ibu tengok..?

Atan - Ibu,boleh Atan tanya tak..?

Milah - Tanyalah,apa dia..?

Atan - Ibu,baby lahir ikut mana..?

Milah - Hiss...Kamu ni Atan...Soalan apa pulak ni..?Susah ibu nak jelaskan kepada kamu sekarang.Nanti bila kamu dah dewasa,kamu akan tahu sendiri...

Atan - Ibu....Tolonglah jawab...Kalau ibu tak jawab,Atan tak mahu pergi ke tadika....(sambil menghentak2kan kaki)

     Ibu Atan menjadi pening.Haruskah dia menceritakan dengan lebih terperinci.Dia takut Atan akan bertambah keliru sebab Atan baru berusia 6 tahun.Setelah berfikir sejenak,ibu atan mendapat satu akal.

Milah - Begini Atan,sebetulnya baby akan lahir ikut pusat.Tu sebab dekat perut ada pusat.Ok bagaimana..?Atan faham tak dengan jawapan yang ibu berikan..?

Atan - Ok ibu...Atan faham dah...

     Milah pun menghantar Atan kesekolah seperti biasa.Milah berasa sedikit kesal kerana terpaksa membohongi Atan.Namun apa daya Milah,Atan masih kecil,dia tidak akan faham kalau Milah ceritakan perkara yang sebenar pun.
                                                                  ----------*----------
     Masa berlalu dengan pantas.Tengah harinya,Milah pergi ketadika semula untuk menjemput Atan.Milah terkejut bila mendapati Atan sedang menangis didepan pagar tadika.

Milah - Atan,kenapa kamu menangis...?Kamu sakit...?

Atan - Tak...

Milah - Cikgu rotan kamu ke..?

Atan - Tak...

Milah - Habis tu kenapa...?

Atan - Kawan2 gelak dan ejek2 Atan...

Milah - Kenapa boleh jadi macam tu...Cerita kat ibu....

Atan - Tadi Atan cerita kat kawan2 yang Atan lahir ikut pusat ibu...Terus mereka ketawakan Atan tak henti2...

     Waaaaa.....Atan terus menangis.

Milah - Adoi...Aku kah yang bersalah....

Thursday, January 27, 2011

GAGAK HITAM



     "Hitam-hitam sitampuk manggis,sungguhpun hitam dipandang manis."Bukan semua yang berwarna hitam itu dipandang manis.Malahan ada hitam yang sangat2 dibenci.Setiap kali kehadirannya tidak disenangi.Kelakuannya dihina dan dikeji.Gagak,engkau bukan merak untuk dipuji.Engkau bukan merbuk bersuara merdu.Engkau tetap engkau,si gagak hitam.


     Apa yang menyebabkan gagak begitu dibenci?Adakah kerana warnanya yang hitam?Adakah kerana suaranya mengganggu kedamaian?Adakah kerana perangainya yang sukakan kekotoran?Adakah kerana gagak mencemarkan imej bandar kita?Aku tak nafikan,perangainya yang sukakan kekotoran adalah antara faktor utama kenapa kita begitu membenci sigagak.Tetapi pernahkah kita berfikir sejenak kenapa gagak sukakan kekotoran?Kenapa kita begitu mudah menghukum sigagak dan seterusnya menjadi mangsa keadaan?


     Baru2 ini aku terbaca tentang satu lapuran mengatakan,operasi menembak burung gagak telah dijalankan disebuah taman diibu kota.Hampir 100 ekor gagak berjaya ditembak mati.Kenapa diibu kota?Kenapa bukan dikampung2 terpencil?Apakah gagak hanya berminat untuk tinggal diibu kota?Kalau benar gagak berminat tinggal diibu kota,apakah yang mendorongnya?Adakah kerana ibu kota satu kawasan yang moden?Adakah kerana ibu kota ada segala2nya?Entah lah..


     Namun ada satu sebab yang aku pasti sangat.Semuanya gara2 segelintir manusia(bukan semua) yang lebih afdal kalau aku panggil melaun sahaja.Melaun ini kalau kita perhatikan betul2,perangainya tak ubah seperti gagak.Dan tidak mustahil,kalau aku katakan melaun2 inilah yang telah mengundang gagak2 untuk kekawasan mereka.Kenapa aku berkata begitu?Siapakah melaun2 ini?


     Mereka adalah segelintir manusia yang kurang kesedaran sivik.Mungkin kerana2 melaun ini tak belajar pelajaran sivik masa disekolah dahulu.Melaun2 ini telah membuang sampah-sarap sesuka hati mereka.Aku pernah melihat melaun2 ini membuang seplastik beg penuh sampah dari atas motosikal yang sedang bergerak.Dan beg plastik penuh sampah itu pula tidak masuk kedalam tong sampah besar yang disediakan.Jatuh berderai disebelah tong sampah.Melaun terus cabut tanpa ada perasaan bersalah.Kemudian lalu sekumpulan manusia melintasi kawasan tong sampah besar itu.Apa yang mereka buat?Mereka hanya menyumpah seranah melaun yang empunya kerja membuang sampah diluar tong sampah sambil menutup hidung.Hanya itu yang mereka mampu buat kerana mereka tak mampu untuk mengumpul dan memasukkan semula plastik sampah yang telah berderai itu kedalam tong sampah besar.Beberapa minit kemudian,datang pula sekumpulan burung gagak.Burung gagak tidak menutup hidung.Burung gagak hanya tersenyum kerana disitu ada sampah-sarap buangan manusia yang mengandungi sisa2 makanan.Disebabkan tiada tangan,burung gagak terpaksa menyelongkar mengikut cara mereka.Maka berteraburlah segala harta benda yang terdapat didalam plastik sampah pecah itu.


     Aku perhatikan juga tong sampah yang disediakan oleh pehak berkuasa tempatan tidak mempunyai penutup.Tak tahulah aku sama ada penutupnya telah hilang atau pun telah rosak.Kalau memang tiada penutup,aku sarankan agar selepas ini tong2 sampah besar yang akan dibekalkan ke ditaman2 perumahan harus mempunyai penutup.


     Jadi siapakah yang bersalah.Siapakah yang menyebabkan burung gagak hadir disitu?Siapakah yang menyebabkan kawasan taman perumahan kita menjadi kotor?Siapa?Burung gagak?Bukan.Semua ini disebabkan oleh melaun2 yang tak berotak dan tak pernah belajar sivik masa disekolah dahulu.Melaun2 ini membuang sampah sesuka hati mereka.Sepatutnya melaun2 ini yang patut ditembak.......Bukan burung gagak.


     Aku bukan membela burung gagak.Aku juga bukan ingin memenangkan burung gagak,aku hanya memberi sedikit pandangan agar kita tidak lagi menyalahkan burung gagak 100 peratus.Hari ini kita berlumba2 menembak dan membunuh burung gagak.Dan tak mustahil suatu hari nanti burung gagak akan pupus didunia ini.Waktu itu barulah kita sibuk kesana kemari,duk fikir siang malam macam mana nak tambah bilangan burung gagak yang masih ada.


     Kenapa kita tidak mahu berfikir sedikit kenapa tuhan ciptakan burung gagak didunia ini.Apakah sekadar untuk membuat kekotoran?Apakah sekadar untuk dibenci dan dikeji?Atau untuk menyedarkan kita agar sentiasa menjaga kebersihan?Korang fikir sendiri.aku dah malas nak menulis.Berfikirlah diluar tempurung.

Wednesday, January 26, 2011

HANYA ILUSI

Klik untuk besarkan gambar
Cuba korang kira ada berapa titik hitam dalam gambar ni?
Pandang tepat2.Pastu kelip2kan mata korang.Apa yang korang nampak?


Kalau korang tak nampak apa2,sah mata korang tak berapa nak betul.

Cuba alihkan kotak ditengah kekiri dan kekanan.

Setiap kali korang kelipkan mata,berapa roda yang berpusing?

DIALOG NTAH APO BONDO...







                                   Aku dah abis modal nak menulis...Idea ntah mano poi melingkup...

Tuesday, January 25, 2011

ALL BEANs LOST MOVIE (Pecah Panggung)

Filem keluaran tahun 1989 ini menampilkan Mr Bean sebagai egen rahsia persekutuan bulan sabit merah sedunia.Dalam filem ini beliau ditugaskan untuk menyiasat sekumpulan saintis Rusia yang menjalankan satu kajian tentang pemeliharaan itik angsa di Kutub Utara.Beliau menempuh berbagai halangan seperti motosikal yang ditunggangnya kehabisan minyak,tersesat di Kota Bharu,tersalah menaiki kapal terbang ke Macau,dikejar sekumpulan dubuk di Utara Sudan dan banyak lagi.Tidak rugi kalau korang tidak melihat filem ini kerana jalan ceritanya tunggang-langgang.
Filem aksi perang pertama lakunan Mr Bean.Kisah berkisar tentang seorang pencen askar yang dipanggil semula untuk melakukan satu misi khas ke Afganistan.Kesemua mereka yang dihantar tidak mengetahui tujuan mereka kesana sehinggalah mereka menjejaki bumi afganistan.Alangkah kecewanya kesemua mereka apabila mengetahui tujuan mereka dihantar kesana semata2 untuk menggali perigi!Banyak aksi kejar mengejar dalam filem ini seperti sekumpulan samseng mengejar pelacur murahan,lembu jantan mengejar lembu betina,seorang ayah mengejar anaknya yang tidak mahu pergi kesekolah dan peminta sedekah dikejar oleh majlis bandaran.Memang rugi besar kalau korang tengok filem ini.Jadi lebih baik korang jangan tengok...
Filem aksi perang kedua lakonan Mr Bean.Filem ini lebih berkualiti dari filem pertama lakunan beliau.Ditambah pula dengan otot2 badan beliau yang berketul2,sesiapa yang menonton filem ini pasti akan teruja.Filem ini menceritakan kisah Rambean,lakunan Mr Bean,seorang veteran perang yang mengamuk kerana jasanya dilupakan.Aksi wajib tengok ini memperlihatkan Rambean memusnahkan 5 buah reban kambing,sederet rumah setinggan,7 buah beca,beberapa buah kotak polesterin dengan menggunakan cangkul apabila senapang yang dibawanya tidak meletup...Jangan lepaskan peluang untuk tidak menontonnya.
Filem lakonan Mr Bean ini boleh dikatakan agak terlampau.Cerita mengesahkan seorang lelaki lembut yang keliru dengan identiti sebenarnya.Ini menyebabkan beliau sering ditimpa pelbagai masaalah seperti tersalah membeli seluar dalam,keliru tandas mana yang harus digunakan,tersilap menggunakan gincu bibir,bermain bola sepak dengan memakai skirt labuh dan bermacam2 lagi.Korang dinasihatkan agar tidak membawa anak kecil untuk menonton filem ini kerana banyak terdapat aksi19sx.Apa pun,aku beri 2 bintang sahaja untuk filem ini kerana aku tidak menontonnya sehingga tamat.Aku terpaksa meninggalkan panggung kerana termuntah2.
Akhir sekali,filem wajib tengok untuk korang lakunan Mr Bean.Filem pecah panggung ini mengungguli carta top 10 selatan Hong Kong selama 9 minggu berturut2.Turut bersaing dengan filem ini ialah filem Abang Beca,filem Cangkung,filem Abu Nawas Pencuri,filem Sejernih Air Mata Penipu dan filem Perempuan,Isteri,Mak Mertua dan dot dot dot.Filem lakunan Mr Bean ini mengesahkan James Bean yang berwajah tak berapa nak handsom,cuba memikat sekumpulan gadis kolej swasta.Namun cubaannya untuk memikat telah diketawakan oleh gadis2 itu termasuk pengetua kolej tersebut.Malu dengan tindakkannya,beliau telah membawa diri ke Selatan Thailand.Disana beliau telah membeli sepucuk pistol dengan tujuan untuk menunjuk2.Namun panas tak sampai kepetang,beliau telah ditangkap polis interpol ketika cuba menyeberangi Sungai Golok.Apa yang terjadi kepada beliau selepas itu?Korang tengok sendiri dipawagam berhampiran.Aku tak tau kesudahannya kerana aku sendiri tak tengok lagi filem ni.Ha ha ha...


     Antara filem2 pecah panggung lakonan Mr Bean yang belum pernah korang saksikan dan tak mungkin dapat korang saksikan sampai bila2.Hampeh....

Monday, January 24, 2011

LORD of the BEAN



     Pada zaman dahulu kala,di Utara Perancis,ada seorang budak yang tak berapa nak cerdik bernama Alponso tinggal bersama ayahnya yang sudah uzur.Alponso tidak pernah bersekolah.Zaman kanak2nya dihabiskan dengan mencari rezki untuk menampung keperluan dia dan ayahnya.Kehidupan Alponso amat daif sekali.Baju yang dipakainya sudah 4 tahun tidak berbasuh dan berganti.Rumahnya hanya berdindingkan kotak2 terbuang yang dikutip dipelabuhan.Tidurnya hanya bertilamkan surat khabar lama.Semua kemiskinan ini telah diwarisi oleh Alponso dari arwah moyangnya yang telah jatuh bankrap suatu masa dahulu.

     Seperti biasa,pagi ini Alponso keluar awal untuk kepelabuhan.Niatnya hanya satu,untuk mencari sebanyak mungkin tin2 minuman dan surat khabar lama yang dibuang oleh kelasi2 kapal pada sebelah malamnya.Lagi banyak kapal berlabuh dipelabuhan,lagi besarlah pendapatan Alponso.Sesampai dipelabuhan,Alponso memulakan dengan tong sampah yang pertama,hanya ada kertas pembalut hotdog."Ceh.".getus hatinya."Macam ini punya besar tong sampah,hanya ada pembalut hotdog..?"Tong sampah diletakkan kembali ketempatnya.Alponso melangkah ketong sampah yang kedua.Hatinya berdebar2 ketika mengangkat tong sampah yang kedua."..Berat....Pasti ada sesuatu yang berharga didalamnya..."Bisik hatinya lagi.Tanpa membuang masa,Alponso membuka penutup tong sampah dengan rakusnya.Tiada apa yang menarik didalamnya.Hanya beberapa ketul batu pecah dan sebuah kotak kayu berwarna hitam."..Emm..Kalau beginilah gayanya,makan angin la aku jawabnya.."Alponso begitu kecewa.Andainya tiada tin minuman dam akhbar lama ditemui,maka tiadalah gaji untuknya pada hari itu.Kalau tiada gaji,maka tiadalah makanan untuknya.

     Aponso meletakkan kembali tong sampah ketempatnya.Tiba2 hatinya tergerak untuk mengambil kotak kayu berwarna hitam yang terdapat didalam tong sampah.Lalu dibukanya.Tiada juga yang menarik didalamnya.Tiada tin minuman dan tiada akhbar lama.Yang ada hanyalah sebentuk cincin.Aponso termenung seketika,sambil membelek2 cincin yang baru ditemuinya."Kalau aku jual cincin ni,timbangannya tak lah seberat tin minuman dan akhbar lama.Nak aku simpan,tiada gunanya..."Bagi alponso,tin2 minuman dan akhbar lama lebih bernilai dari sebentuk cincin yang baru ditemuinya.Alponso beranggapan,lagi berat sesuatu benda itu,lagi mahal harganya.Ini semua adalah kejahilannya kerana tidak pernah bersekolah.

     Sedang Alponso tergaru2 kepala untuk menyelesaikan masaalah yang remeh itu,tiba2 dia disapa oleh seseorang dari belakang."..Sipencari sampah,apa yang engkau buat termenung disini...?"Alponso berpaling kearah belakang."..Oh tuan kelasi,aku sedang memikirkan untung nasib ku hari ini.."Jawab alponso."..Apa yang engkau runsingkan wahai sipencari sampah..?Masakan tiada sampah yang engkau perolehi pada hari ini..?"Tanya sikelasi."Benar wahai tuan kelasi,tiada sampah yang aku perolehi pada hari ini.Hanya cincin berkarat ini yang aku jumpa.Malang benar rasanya menjumpai cincin yang tak seberat mana ini.Kalau ditimbang,pasti timbangannya rengan dan harganya murah."Jawab alponso dengan panjang lebar."Kemari,biar aku tengok cincin itu."Alponso lantas menghulurkan cincin itu kepada sikelasi."Wow,cincin ini begitu tinggi nilainya.Nasib baik sipencari sampah bodoh ini tidak tahu menilainya.."Bisik sikelasi didalam hati."..Beginilah wahai sipencari sampah,apa kata aku tukarkan cincin ini dengan sesuatu yang lain,adakah engkau mahu menerimanya..?"Tanya sikelasi dengan penuh harapan."Apa yang lebih bernilai dari cincin itu,wahai tuan kelasi..?"Alponso masih ragu2 dengan tawaran sikelasi."..Begini,apa kata aku berikan kamu setin kacang panggang.Dan kamu pula berikan aku cincin itu.Kamu akan mendapat dua benda,pertama kacangnya kamu boleh makan,kedua,tinnya kamu boleh jual..""Bagaimana..?Tidakkah kamu rasa tawaran saya ini begitu lumayan..?"Terang sikelasi dengan panjang lebar."Wow..!Masakan aku boleh menolak tawaran yang sebegini lumayan.Dua dalam satu.Ayah pasti berbangga dengan aku hari ini.""Baiklah,wahai tuan kelasi,aku bersetuju,nah ambil lah cincin ini.."Balas Alponso sambil menghulurkan cincin itu kepada sikelasi."Syabas,sipencari sampah,engkau memang bijak.Nah,ambil lah setin kacang panggang ini sebagai tukaran untuk cincin kamu itu.."Maka cincin itu pun bertukar tangan.Sikelasi tersenyum puas.Cincin yang baru diperolehinya bernilai jutaan ringgit.Sipencari sampah yang dungu mudah ditipunya.Alponso pula tersenyum bangga.Bangga kerana selama hidupnya beliau belum pernah membawa balik kacang panggang dalam sos tomato untuk dijadikan hidangan makan malam bersama ayahnya.Ini seakan satu penghormatan selama dia bekerja sebagai pencari sampah.

     Sebaik sahaja sampai kerumah,Alponso terus mendapatkan ayahnya,lalu berkata,"Ayah..Ayah..Lihat apa yang aku bawa balik ini...?Kita akan menjamu selera dengan setin kacang panggang.""Kacang panggang?Dari mana kamu mendapat kacang panggang itu.Masakan kamu mampu membelinya..?""..Begini ayah,tadi di pelabuhan aku telah menukarkan cincin emas yang aku jumpa didalam tong sampah kepada sikelasi yang bijaksana.Tuan kelasi itu memberikan pula setin kacang panggang sebagai tukarannya.Katanya aku beruntung kerana mendapat dua benda sekaligus."Terang alponso."Apa dua benda yang kau dapat tu..?"Tanya ayah alponso lagi."Begini,kacangnya boleh dimakan,dan tinnya boleh dijual.Tidakkah ayah berbangga dengan aku hari ini..?"Jawab alponso bangga."Betul kamu telah tukarkan cincin emas itu dengan setin kacang panggang ini,Alponso?Soal ayahnya semula."Betul ayah.Ayah tak berbangga ke..?Alponso sedikit keliru..

     "Begini anak ku,engkau tidak mendapat dua benda,sebaliknya engkau mendapat tiga benda setelah menukarkan cincin emas itu dengan setin kacang panggang."Terang ayahnya terketar2."Tiga benda..?Apa satu lagi ayah..?"Alponso tidak sabar menunggu jawapan dari ayahnya."Mayat aku....."Balas ayah Alponso sambil rebah kelantai kerana terkejut dengan tidakkan bodoh Alponso...

                                                                           Ha ha ha
       Ada ke kisah macam ni?Entah,aku pun tak tahu.Cerpen Hantam dari aku.Sekali lagi,ha ha ha

Saturday, January 22, 2011

ANJING

klik unuk besarkan gambar


     Hari tu kecoh pasal seorang pelancong Ireland Sullivan Maurice,50, mati digigit 2 ekor anjimg.Tidak diketahui apa sebenar punca anjing2 tu mengamuk hingga menyebabkan kematian.Ramai membuat andaian sendiri,tak kurang juga yang berasa pelik kerana sehari sebelumnya,anjing2 itu begitu mesra dan bermain2 dengan pelancong tersebut.Apakah anda berasa pelik?Atau pelancong Ireland itu yang berkelakuan pelik pada hari kejadian sehingga memaksa anjing2 itu bertindak...?


     Aku tak nak cerita pasal Maurice,sipelancong dari Ireland yang mati digigit anjing itu sekarang.Aku nak cerita pasal anjing.Bertepatan dengan slogan aku,berfikir diluar tempurung.


     Apa yang pelik?Digigit anjing..?Perbuatan menggigit oleh seekor anjing bukan sesuatu yang pelik.Semenjak kita mengenali anjing,kita sudah tahu anjing suka menggigit apabila marah.Jadi jangan buat sianjing marah.Pasti kena gigit anjing andainya anjing itu dapat mengejar kita.Peribahasa juga ada menyatakan,"seperti melepaskan anjing tersepit"Melepaskan anjing tersepit memang satu perbuatan yang sia2.Tetapi didalam peribahasa ini anjing itu menggambarkan sesuatu yang asing,musuh dan seumpamanya.Apa yang akan anda terima andainya anda membantu seorang musuh?Anda fikir sendiri,aku nak berbalik kepada anjing.Betul ke anjing yang tersepit,kalau dilepaskan akan menggigit sesiapa sahaja yang melepaskannya?Kalau anda kata "ya",pernahkah anda melepaskan anjing tersepit?Dan kalau anda tidak pernah melepaskan anjing tersepit,lebih baik anda berkata "tak tau".Tanggapan salah anda kepada anjing akan memburukkan lagi keadaan.


     Bukan niat aku nak memenangkan sianjing.Didalam ajaran islam pun tidak pernah menyuruh kita membenci anjing,walaupun anjing itu dalam kumpulan yang najis untuk kita.Namun itu tak bermaksud aku menyuruh korang membelai dan menyayangi sianjing.Cukuplah kalau korang ambil tahu pasal sianjing.Tuhan tidak menjadikan sesuatu dengan sia2.Semuanya berada didalam rantaian hidup kita.


     Berbalik kepada anjing,aku pernah memelihara anjing didusun belakang rumah.Asalnya,anjing liar itu kematian ibu.Tak sampai hati melihat sianak anjing menyalak2 kelaparan,aku ambil keputusan untuk memberinya makan.Bermula dari situ,aku memberinya makan setiap hari.Lama kelamaan,sianjing menganggap aku tuannya,walaupun aku tidak menganggap anjing itu kuli aku.Aku memberinya makan setiap hari atas dasar kasihan melihatnya kelaparan setelah kematian ibu.Selang beberapa minggu,akhirnya aku membuat keputusan untuk memeliharanya terus didusun memandangkan dusun buah2an aku sering diganggu dan dirosakkan oleh babi dan beruk.Aku berharap dengan adanya anjing itu akan mengurangkan sedikit gangguan yang dilakukan oleh babi dan beruk.Ternyata tanggapan aku benar.Semenjak anjing berada didusun kerosakkan yang dilakukan oleh musuh telah berkurangan.


     Aku tidak pernah melatih sianjing.Apa yang dilakukannya adalah mengikut naluri seekor anjing.Menyalak dan mengejar bila ternampak sesuatu yang mengganggu ataupun pelik.(bukan manusia)Jadi bagaimana pula dengan anjing yang telah dilatih?Anjing yang terlatih tentu lebih memahami keadaan.


     Berbalik kepada sianjing yang menggigit seorang pelancong sampai mati didusun buah2an tempohari,aku dapat rasakan yang sianjing telah dilatih untuk mengejar dan menggigit orang asing/luar(bagi sianjing adalah pencuri)yang mengambil buah2an didusun itu.Kekasih simati mendakwa mereka hanya mengambil gambar.Adakah beliau benar2 pasti hanya mengambil gambar?Mungkin simati sebelum itu ada mengambil sebiji dua buah2an untuk dimakan sesambil mengambil gambar tanpa menyedari sianjing yang telah diprogramkan untuk menyerang sesiapa sahaja(orang luar)yang mengambil buah2an sedang memerhatikannya dengan penuh kegairahan.Jangan percaya sangat dengan telahan aku ini.Aku hanya membuat andaian mengikut pengalaman aku yang pernah memelihara anjing tak terlatih.Bagi aku anjing peliharaan hanya akan menggigit manusia bila dilatih oleh tuannya untuk menggigit manusia.


     Jadi,tiada apa yang nak dihairankan.Sianjing itu telah dilatih untuk menggigit manusia,maka ia akan menggigit manusia.Jangan salahkan sianjing semata2.Sianjing hanya menjalankan tugasnya.Sianjing hanya mengikut arahan dan sianjing mungkin telah dihukum tembak.Ia menjadi mangsa keadaan.Bagaimana dengan tuan yang yang memberi arahan dan melatihnya untuk menggigit manusia?Apakah tidak terlintas perasaan bersalah dihati?Satu nyawa telah melayang disebabkan kebodohan seorang yang bernama tuan.


     Abaikan saja andainya tulisan aku ini tidak memberi apa2 manfaat pada korang semua.Pesan aku korang berhati2 lah bila ternampak anjing yang dirantai.Kerana anjing yang dirantai itu lebih merbahaya dari anjing liar yang berpeleseran dikaki lima.Kalau korang tak percaya,cuba korang baling dengan kayu.Anjing liar akan terus lari,sebaliknya anjing yang dirantai akan cuba untuk menerkam anda...ha ha ha...

Monday, January 17, 2011

HA HA HAMPEH...



Gulam-Ehhemmm...hem..
Munna-Buluekkk..Gatal....
Muntaz-Jangan dilayan..Kang dia perasan hansom..
Gulam-He he..Berdua je..
Munna-Aii,dah rabun ..?Kami bertiga ke..?
Gulam-He he..Tak le..Saje tanye.Tak boleh ke..?
Munna-Boleh tanya..Tapi salah tempat.Lain kali kalau nak bertanya,pergi kekaunter pertanyaan...
Gulam-Marah nampak..?Jangan marah2...nanti lekas tua...
Munna-Cehhh...Ayat basi..Jangan harap ngko dapat ngorat kami dengan ayat murahan macam tu...
Muntaz-Setakat bawak kereta kaldai..Boleh blah lah woi..
Munna-Ha ha ha..Mesra alam...
Gulam-He he..Nak tumpang meh la...
Munna-Perasan...
Muntaz-Ntah..Perasan la pulak..Tak sanggup aku nak naik..
Munna-Siap bawak petai ngan pucuk paku lagi...Eeee...Seram aku nak naik..
Muntaz-Tu boleh lagi...Ni,badan dia pun dah sama ngan bau kaldai tu.Hamis semacam..
Munna-Ngko balik dulu,pas tu cermin muka ngko dan kaldai ngko tu kat cermin..
Muntaz-Ha ha ha..Aku rasa dia koma lepas tu bila tengok muka dia ngan muka kaldai tu ada iras2....
Munna-Ha ha ha..Paling tidak,kaldai tu pasti mengaku sedara ngan dia...
Gulam-He he he...Lawak lah...
Muntaz-Laaa....tak perasan la pulak,kita duk kutuk dia...
Munna-Mana nak perasan,Muka dah macam sardin cap ayam..
Muntaz-Up skit...sambal kerang dalam tin..
Munna-Ha ha ha.....Itu logik..aku sokong..Ngko tengok tu..Eee...Sebijik macam kerang.Tersengih2...
Gulam-Kan senyuman itu separuh dari hensom...
Munna-Perasan betul...Blah la..
Muntaz-Ntahnya...Blah lah..Nyebuk je..
Munna-Yang si kaldai ni pun satu hal...Jalan terhegeh2..Laju le sikit....
Gulam-Nak buat cam mana cik kak oii...dah namanya kaldai..tentulah lembab...
Muntaz-Tau tak apa...Patut la tuannya pun lembab...Ha ha ha...
Munna-Lain kali kalau nak ngorat tu,jeling dulu diri tu atas bawah...Jangan main terjah je..
Gulam-Mang ai...Kerek sungguh minah neh..Aku kalau bawak BMW,tak pandang korang berdua neh..buat silau mata aku je...
Munna-Ala la la la...Marah la pulak...Tadi sibuk menggatal sapa suruh..?
Muntaz-Padan muka..sengih la lagi...
Munna-Kerang rebus dah bertukar menjadi abalon la pulak...Ha ha ha...
Muntaz-Abalon masak kicap...Ha ha ha..
Munna-Up skit lagi...Kicap tiram...Ha ha ha....
Gulam-Tak pa...Esok lusa aku jual kereta kaldai ni dengan kaldai sekali,tuk buat bayar muka BMW,masa tu korang jangan harap la nak numpang..
Munna-Beli le...Beli berapa buah..?Warna apa..?Harga berapa..?Ada aku kisah..?
Muntaz-Aku rasa,duit jual binatang antik tu cukup2 untuk beli seluar kecik dia je....Ha ha ha..
Munna-Itu pun yang lelong kat pasar malam...Ha ha ha...
Muntaz-Cap apa ek...?Cap buaya ke..?
Munna-Tak...Cap kaldai tua....Ha ha ha....
Gulam-Bodoh...Blah la...Tak ingin aku ngorat korang lagi...
Muntaz-Berambus la bongok...Ha ha ha....
Munna-Dah..Dah..Jom kita blah ikut jalan lain,Kang buatnya dia tu perogol besiri,nahas kita....
Muntaz-Yo lah...Muka pun dah nak iras2 tu...Cabuttt...
Munna-Lagi pun kang kalau buatnya pak we aku tetiba lalu,jatuh saham aku...
Muntaz-Betul...Apa kelas bersembang ngan penarik kaldai neh...
Munna-Ha ha ha...tak tahan aku,hamis betul....
Gulam-Hampeh...Kurang ajar betul...(dlm ati:Nasib ngko baik...Aku belum khatan lagi...Kalau tak dua2 aku masuk minang....)Ni semua ngko punya pasal lah kaldai...Aku dah puas cakap,pagi ngan petang kena mandi,tak le badan tu hamis semacam...Ngko degil...
Kaldai-Aku jugak...?

HANYA SERANGKAP DOA

 Ini bukan pertunjukan sarkis murahan ditepi kaki lima.Juga bukan persembahan raja lawak musim ke 5.ini adalah cerita perjalanan hidup aku.Cerita kesengsaraan seorang buruh kanak2.


     Aku dilahirkan disebuah negara yang mementingkan darjat dan darah.Sebuah negara yang ditakluk oleh gejala rasuah.Sebuah negara yang kemiskinan bermaharajalela disegenap sudut.Aku tak pasti semua ini akan berakhir.Kami masih terus dijajah.Kemerdekaan tidak memberi sebarang makna kepada aku.

     Hidup ini aku rasakan seperti seketul batu yang senantiasa tengelam.Sedikitpun tak pernah terlintas dihati untuk melihat batu itu timbul dipermukaan.Kemiskinan telah merantai zaman kanak2 ku.Tiada kasih sayang,tiada pelajaran,tiada permainan dan sudah pastinya tiada masa depan.Matlamat aku kini hanya untuk mencari sesuap nasi berbekalkan kudrat yang ada.Selagi masih bernafas.Selagi darah masih mengalir.Selagi hayat dikandung badan,selagi itulah aku memperhambakan diri kepada negara yang tidak berperi kemanusiaan ini...

     Siapa lagi harus aku persalahkan?Ibu..?Ayah..?Mereka juga seperti aku.Membesar dari seorang buruh kanak2.Tiada apa2 yang termampu mereka lakukan.Darah kemiskinan ini telah mengalir didalam keluarga kami semenjak dahulu dan tidak akan berkesudahan....Jadi tidak menghairankan kalau aku katakan,aku mula merasai kemiskinan semasa didalam kandungan ibu sehinggalah nafas aku berhenti suatu hari nanti.

     Wahai sahabat...Hulurkanlah sesuatu kepada kami...biarpun hanya serangkap doa....

Friday, January 14, 2011

ADA AKU PEDULI..?

  
     Facebook ditutup...?Ada aku peduli...?Ada la sikit2...Kalau korang tanya aku,aku setuju sesangat facebook neh ditutup.Banyak sangat keburukan yang dibawanya.Kebaikannya ada jugak,tapi tak lah sebanyak keburukkannya.Namun,disebalik korang sibuk membicarakan kebaikkan dan keburukkan facebook neh,aku lebih suka membicarakan kenapa facebook ini diwujudkan...


     Tak nak tanya aku balik kenapa..?Beginilah,senang cerita,facebook neh tak lebih dari propaganda yahudi untuk menjahanamkan umat islam didunia ini...Korang sedar atau tidak,itulah kenyataannya.Keseronokkan kita melayari facebook,membuatkan kita terlupa atau tak mau ambil tau apa sebenar tujuan facebook diwujudkan.Dah banyak yang aku dengar.Suami isteri bergaduh kerana facebook.Main kayu tiga dalam facebook bersama suami atau isteri orang perkara biasa.Fitnah,mengadu domba,hasutan dah jadi macam ulaman dalam facebook.Kalau tak ada ulaman tak berselera pulak nak melayan facebook.Yang terbaru,pasal bikini di Bali.Apa yang korang fikirkan..?Seronok dapat lihat artis pujaan berbikini..?Sedar atau tidak,si yahudi sedang duduk bersandar dikerusi malas sambil mentertawakan korang..Kenapa..?Korang fikir le..


     Aku ada jugak mengikuti kuliah2 agama dan kelas tahmil.Boleh dikatakan setiap ustaz yang berceramah,kalau menyentuh pasal yahudi,pasti ayat ini akan diucapkan."Si yahudi tidak tidur siang dan malam dok fikir macamana nak hancurkan umat islam...""Sedangkan kita tidur lena 24 jam sampai meleleh air liur basi..."Korang masih tak faham..?Macam ni lah,facebook adalah satu cara si yahudi untuk menjahanamkan umat islam.Korang marah dengan pendapat aku..?Terpulang..Kalau sayangkan islam,biarkan sahaja facebook ditutup.Jangan pulak nanti korang wujudkan kelab penyokong"kami tak mahu facebook ditutup"Kalau jadilah macam tu, tak dapat lae eden nak nolong.Sok2 ekau jawablah sesorang.


     Seorang bekas PM kita pernah berkata"Melayu(islam) mudah lupa.."Bagi aku"Melayu mudah hancur.."Kenapa..?Mudah,Imannya senipis kuli bawang...Apa2 pun,aku mohon maaf andai ada yang tersinggung.Penilaian dari otak yang waras diperlukan.

                                                              Assalammualaikum

  

TOKEK OH TOKEK

     Semalam KOSMO! ada siarkan berita tentang cicak tokek.Sejenis cicak paling berharga buat masa ini.Seram sejuk aku mendengar harga seekor cicak tokek seberat 350 gram keatas berharga jutaan ringgit.!Harganya melambung tinggi berikutan khasiatnya yang mampu menyembuhkan penyakit HIV,AIDs....Betul tidaknya,aku tak tahu,sebab aku bukan dokter pakar dihospital besar.Ni aku bukan nak cerita pasal cicak tokek.Aku nak cerita satu kesah benar dan seram tentang pengalaman seorang pencari cicak tokek.


     Sebagaimana ditempat lain,kampung aku juga tidak terlepas dari bahang kehangatan yang dibawa oleh cicak tokek.Beberapa orang penduduk kampung aku yang berkobar2 nak merasa menjadi jutawan segera telah mula menjalankan operasi memburu cicak tokek dari rumah kerumah.Maksud aku rumah lama yang telah ditinggalkan.Bukan rumah ketua kampung atau rumah ketua pemuda,kang lain pulak jadinya.Menurut mereka tokek ini suka mendiami rumah yang tidak berpenghuni.Lagipun mencari tokek dirumah tinggal lebih mudah dari mencari tokek didalam hutan yang terpaksa dilakukan secara rambang.


     Al kisah,pada suatu hari seorang pencari tokek telah pergi kesebuah rumah tinggal yang telah agak lama ditinggalkan.Adalah dalam 1 tahun lebih.Rumah tinggal ni tak lah terpencil sangat.Penoreh getah berulang alik kekebun getah melalui jalan kecil dihadapan rumah ini setiap hari.Mulanya beliau sekadar meninjau2 disekitar kawasan rumah.Memandangkan tiada tokek yang ditemui diluar,beliau mengambil keputusan untuk masuk kedalam rumah.Beliau menuju kebahagian dapur.Pintu lama yang sudah uzur ditolaknya perlahan2.Setelah pintu ditolak,beliau terus melangkah masuk tanpa ragu2.Tiada apa yang nak dirisaukannya,lagipun hari siang.Masakan ada hantu,fikirnya.


     Namun,tiba2 langkahnya terhenti...Kakinya mengeletar.Badannya terasa seram sejuk.Bulu romanya meremang tegak.Tiada kata2 yang keluar dari mulutnya.Hanya matanya terkebil2 memandang kelantai dapur.Bukan cicak tokek gergasi yang dilihatnya.Bukan hantu mak limah yang menyakatnya dan bukan pari2 yang menggodanya....tetapi mayat!Mayat manusia.Mayat yang telah kering seperti mumia diMesir.Percaya atau tidak,itulah yang dilihatnya.Dengan kepayahan yang amat sangat,beliau cuba keluar dari rumah itu.Tiga langkah yang diambilnya untuk keluar terasa seakan 500 meter jauhnya.


     Tak berapa lama kemudian,kecoh dikampung berikutan penemuan mayat kering oleh seorang pencari tokek.Pehak polis segera dihubungi.Orang ramai mula mengerumuni kawasan rumah tinggal tempat penemuan mayat kering tersebut.Setelah melihat keadaan mayat tersebut,berbagai2 andaian dibuat.Bermacam2 rumusan dibuat.Namun tiada satu pun jawapan yang tepat diperolahi.

     Antara andaian yang aku dengar,


-Mayat itu tidak mereput,sebaliknya mengering seperti mumia.
Secara logiknya,mayat pasti mereput dan busuk.Kemudian hancur dagingnya.Yang tertinggal hanyalah tulang dan rambut.
-Tiada rambut mayat ditemui.
Andai kata mayat itu menemui ajalnya disitu dan mengering disitu,pasti rambutnya juga ada disitu.Kerana rambut tidak mereput.Diandaikan ia tidak mati disitu.
-Penduduk berhampiran tidak terbau bau busuk seperti bangkai.
Mustahil penoreh yang berulang alik dihadapan rumah itu tidak terbau sesuatu yang busuk andainya ada sesuatu yang bersaiz besar mati didalam rumah itu.Menguatkan lagi andaian mayat itu telah mati ditempat lain dan hanya dibuang disitu setelah dikeringkan.
-Tong gas memasak masih baru dan tidak berabuk.
Jelas ada aktiviti berlaku dirumah itu dalam masa terdekat.
-Penghuni rumah itu telah menghilangkan diri lebih kurang setahun yang lalu.
Ramai penduduk kampung tahu penghuni rumah itu telah hilang setahun yang lalu,namun tiada siapa yang ambil peduli kehilangannya memandangkan penghuni rumah itu tidak berapa betul dan pernah melakukan jenayah kecil-kecilan.Kalau dilihat dari keadaan mayat,tempoh kekeringannya lebih kurang sama dengan tempoh kehilangan penghuni rumah itu.Ini menguatkan semula andaian mayat itu adalah mayat penghuni rumah itu.
-Tiada gigi dibahagian depan.
Penghuni rumah itu memang tidak mempunyai gigi dibahagian hadapan.Ia diperakui sendiri oleh kakaknya.Kakaknya pasti,mayat itu adalah mayat adiknya,penghuni rumah itu.
-Penafian si abang.
Menurut abang penghuni rumah itu,beliau pernah masuk kedapur rumah itu beberapa bulan yang lalu ketika melawat dusun durian berhampiran rumah.Tiada apa yang ditemuinya didapur rumah.Jadi beliau menolak andaian mayat telah mengering disitu hampir setahun bersamaan tempoh kehilangan penghuni rumah.
-Bahagian kemaluan mayat tiada.
Kemaluan mayat seakan2 telah dipotong dan dibuang.Andainya dimakan tikus atau biawak,kenapa kemaluannya sahaja yang dimakan?Kenapa bahagian lain badan tidak dimakan?Jelas sekali ia bukan perbuatan haiwan.Ia dilakukan agar identiti mayat tidak dapat dikenal pasti.Seperti ada unsur jenayah la pulak.Boleh jadi mayat itu mayat seorang wanita.Dirogol,dibunoh,kemaluannya dipotong dan disorokkan dirumah tinggal itu.Giginya pula dicabut agar menyerupai gigi penghuni rumah.Boleh diterima akal...


     Kesimpulannya,tiada satu andaian pun yang memberikan jawapan sebenar.Pehak polis datang dan memeriksa mayat itu.Kemudian dihantar ke hospital untuk dibedah siasat.Pencari tokek telah mengidap demam panas selama seminggu gara2 terserempak dengan mayat kering.Sehingga kini aku masih tidak mengetahui status mayat kering yang ditemui oleh pencari tokek.Penduduk kampung juga telah melupakan kejadian ini sedikit demi sedikit dari ingatan mereka.


     Terima kasih kepada cicak tokek,kalau bukan kerana harganya yang mahal belum tentu mayat kering itu dijumpai.


     Apa yang pasti disini,mencari tokek bukanlah satu pekerjaan yang mudah.Rasanya berbaloi juga dengan harganya yang mahal.Kepada pencari2 tokek,teruskan mencari.Tokek sedang menunggu anda dirumah tinggal.

Friday, January 7, 2011

ANTU MAK LIMAH BELI RUMAH LA PULAK...

  
     Pak Wie seorang penyanyi terkenal.Beliau telah mengukir nama dipersada muzik tanahair setanding dengan nama2 besar yang lain.Sebut saja nama Pak Wie,semua orang tahu,semua orang kenal.Siapa yang tak kenal Pak Wie..?Siapa..?Hanya kanak2 yang berumur 1 tahun kebawah saja yang tak mengenali Pak Wie.Selain pada itu,semua kenal pada Pak Wie.Pak Wie begitu terkenal.Namanya menjadi sebutan.Lagu2nya menjadi siulan tak kira umur.Tua,muda,kecik,besar,semuanya meminati lagu2 dendangan Pak Wie.

     Pak Wie telah memiliki semuanya.Kereta besar,rumah besar,bini yang besar2,keluarga yang besar dan bermacam2 lagi yang besar2..Namun ada satu perkara yang Pak Wie amat kesali.Semenjak Pak wie merantau ke kota metropolitan,sehinggalah beliau mengukir nama sebagai penyanyi pujaan ramai,Pak Wie tidak pernah pulang kekampung halamannya sendiri.Semua ini kerana gara2 Pak Wie dihalau dari rumah oleh ayahnya 13 tahun yang lalu.Pak Wie bukan tak mahu pulang.Tapi Pak Wie berasa malu yang amat sangat.Malu kepada orang2 kampung yang menyaksikan peristiwa paling pahit dalam hidup Pak wie.

     Pak wie masih ingat,13 tahun yang lalu,lebih kurang pukul 8 malam,Pak Wie sedang menjalankan operasi kebas dan lari.Target Pak Wie pada malam itu ialah rumah Mak Limah.Rumah Mak Limah agak terpencil sedikit dari rumah2 yang lain.Lagipun Mak Limah cuma tinggal berdua sahaja bersama anak daranya,Kelesom.Ini akan memudahkan tugas Pak Wie.Modus operandi Pak Wie mudah sahaja.Pergi rumah Mak Limah,Beritahu Mak Limah kononnya ada orang meninggal dunia kat surau.Bila Mak Limah dah keluar dengan Kelesom untuk kesurau,Pak Wie akan pecah masuk rumah Mak Limah.Ambil apa yang patut.Kebas dan lari.Mudah....

     Malam itu seperti kebiasaan,Pak Wie pergi berjalan kaki tanpa membawa lampu suluh.Sampai dibelakang dapur Mak Limah,Pak Wie mempertajamkan pendengarannya.Hanya kedengaran bunyi air dicurah datang dari arah bilik mandi Mak Limah yang hanya berdindingkan daun rembia.Pak Wie mengendap untuk memastikan siapa yang sedang mandi.Berderau darah Pak Wie dengan apa yang dilihatnya.Jantungnya hampir berhenti berdegup.Peluh jantan berjujuran keluar membasahi muka Pak Wie.Otak Pak Wie berhenti berfikir.Buntu...Cuma kata2 ini yang dapat Pak Wie lafazkan..."Aaa aa.aa be be betul tul tul ke ke a a apa pa yang yang a a aku ku li lihat hat ni ni niiiii....."

"...Aaaaaaa..tolonggggggggg..ada orang mengintaiiii....."Terdengar pula suara Mak Limah sedang menjerit dari dalam bilik air berdinding rembia."Tolonggggg....Tolongggggg...."Jerit Mak Limah Lagi.

     Pak Wie hanya mampu mendengar sahaja jeritan Mak Limah.Pak Wie tak mampu hendak melarikan diri.Kaki Pak Wie seakan2 kaku,kebas..tak mampu digerakkan. Apa yang dilihatnya sebentar tadi betul2 mengganggu fikirannya...Tiba2 "Gedebukkkk...!"Bunyi terakhir yang Pak Wie dengar pada malam itu.Sebiji kelapa masak jatuh tepat keatas kepala Pak Wie.Pak Wie tak ingat lagi apa yang berlaku selepas itu.

     Hinggalah pada keesokkan paginya,Apabila Pak Wie membuka mata,Pak Wie mendapati dia berada didalam sebuah rumah kosong yang hampir roboh.Kepala Pak Wie masih terasa sakit.Berdenyut2..Pak Wie meraba kepalanya.Ada kesan benjol pada kepala Pak Wie.Pak Wie kuatkan semangat,lalu melangkah keluar dari rumah usang itu.Alangkah terkejutnya Pak Wie bila saja dia keluar dari rumah usang itu,Pak Wie mendapati,rumah itu adalah rumah lama kepunyaan arwah suami Mak Limah didalam dusun durian dihulu kampung...Kira2 5 batu jauhnya dari rumah Mak Limah.Tanpa berfikir untuk kali kedua,Pak Wie terus mengatur langkah seribu menuju kerumahnya....

     Sementara itu dihalaman rumah Pak Wie sedang berlaku satu kekecohan."Celaka betul anak engkau lebai oi...Aku yang tua ni pun nak diintainya semasa aku mandi..."Tempik Mak Limah dihadapan Lebai Husen dan orang2 kampung yang semakin ramai mengerumuni halaman rumah Lebai Husen."...Engkau biar betul Limah...?Anak aku tak pernah buat kerja tak senonoh tu.."Balas Lebai Husen."Ah..Engkau pun sama dengan anak engkau...Lagi engkau nak menangkan budak tak guna tu..."Sambung Mak Limah pantas."Dan kalau engkau masih tak percaya,bila budak tak guna tu balik nanti engkau tengok,pasti ada benjol dikepalanya,kesan pukulan pelepah kelapa dari aku..."Nada Mak Limah makin meninggi.Marahnya kepada Pak Wie teramat sangat."Kalau budak tak guna tu tak lari malam tadi,mahu mati aku kerjakan..."Lebai Husen hanya mampu mendengar.Beliau sudah kehabisan modal untuk mematahkan kata2 Mak Limah."Ingat lebai,ini amaran terakhir aku,Lebih baik engkau halau sahaja budak tak guna tu dari kampung hari ini juga.Dan kalau aku lihat lagi mukanya pada besok pagi,aku tiada pilihan lain,selain membuat repot dibalai polis..."

     "Dah lah mak,mari lah kita balik.Malu lah sikit pada orang kampung terjerit2 macam kena rasuk..."Kelesom mencelah.Dengan harapan dapat memujuk emaknya."Engkau apa tahu Kelesom.Tak kena pada batang hidung engkau,bolehlah engkau cakap..."Mak Limah masih belum mahu berlembut."Ye lah Mak Limah,elok Mak Limah balik dulu,nanti kalau Pak Wie balik tahulah kami menguruskannya..."Sunut cuba menyampuk,tapi ditempelak balik oleh Mak Limah."Engkau diam...Jangan nak masuk campur.Nanti kalau keluarga engkau pula kena intai,baru engkau tahu...."Sunut terkulat2.

    Lebai Husen cuba berlembut"Macam ni lah Limah,nanti kalau Pak Wie balik tahu lah aku menyelesaikannya.Baiklah,kalau betul anak aku buat apa yang engkau kata,aku sendiri yang akan menghalaunya nanti.Engkau baliklah dulu.Aku janji..Engkau tak perlu risau...Baliklah kerumah engkau...Aku akan uruskan..."

     "Emmmmm...Baiklah,kalau engkau dah berjanji macam tu,aku setuju.Aku balik,tetapi ingat...Kata dikotakan...Kalau tidak dengan engkau2 sekali nahas nanti...."Mak Limah menoleh kepada Kelesom"Dah,mari kita balik...Makin lama aku disini,makin menyampah aku dengan muka lebai tu..."Pak Husen menelan sahaja bulat2 sindiran Mak Limah.Kalau dilawan mahu sahaja kepalanya pula nanti yang benjol.

     Keadaan menjadi aman kembali.Mak Limah sudah pulang.Yang tinggal hanya Pak Lebai dan beberapa orang kampung yang sedang asyik berbisik sesama sendiri,menganalisis kejadian yang baru berlaku.Bermacam2 andaian disuarakan.

     Tak lama kemudian,Pak Wie sampai kerumahnya.Pak Wie terkejut melihat orang2 kampung berkumpul dihalaman rumahnya.Sebelum sempat Pak Wie menegur"Hah,itu pun Si Pak Wie dah balik..."Laung Sunut.Lebai Husen terus meluru kearah Pak Wie."Sah...Memang sah..!Tak guna punya anak,sanggup engkau memalukan aku dengan mengintai Mak Limah tua bangka tu mandi...?"Ucap Lebai Husen sebaik sahaja beliau ternampak benjol dikepala Pak Wie."Engkau dengar sini baik2.Aku nak engkau kemaskan kain baju engkau sekarang dan berambus dari sini hari ini juga..Paham...?"

     "Tapi ayah...Ayah belum tahu cerita yang se..."Pak Wie cuba mempertahankan dirinya,Tetapi kata2nya dipotong dengan pantas."Sudah....Aku tak mahu dengar apa2 alasan lagi.Benjol dikepala engkau sudah cukup menjelaskan segala2nya...""Cepat,berambus engkau dari kampung ini.Engkau telah menyapu arang kemuka aku...Engkau telah menjatuhkan maruah aku sebagai lebai dikampung ini..."

     Pak Wie mengalah.Tiada gunanya dia melawan kata2 ayahnya.Dia paham sangat dengan perangai ayahnya.Kalau hitam katanya,hitam lah.Dengan langkah longlai Pak Wie menuju keatas rumah.Kain baju dimasukkan kedalam beg plastik.Pak Wie nekad,sekali dia dihalau keluar,dia tak akan kembali lagi.Dihalaman rumah suara2 sinis orang kampung mengutuknya,masih kedengaran..Air mata Pak Wie mengalir perlahan.Sebak terasa dihatinya,bila ayah kandungnya sendiri yang menghalaunya keluar.Pak Wie sedar,selama ini dia tidak pernah mahu menerima nasihat2 dari ayahnya.Dan inilah padahnya.Hukuman pada kesalahan2 yang pernah dilakukannya dahulu....Pak Wie pasrah,dia memang bersalah dan dia mesti pergi.Kalau arwah ibunya masih hidup tentu dia akan mempertahankan Pak Wie,namun semua itu tidak akan berlaku sekarang...Ibunya telah lama pergi meninggalkannya.....

     Bermula pada hari itu,Pak Wie memulakan hidup berkelana seorang diri.Merata pelosok bandar dijelajahinya.Begitu banyak pahit maung yang dilaluinya.Hinggalah kehari ini,Pak Wie telah berjaya membena satu empayar besar dalam bidang nyanyian.Satu pekerjaan yang tak pernah terlintas dihatinya sewaktu meninggalkan kampung dahulu.Kini Pak Wie hidup bahagia bersama isteri dan anak2nya dikota besar.Apa yang dingini pasti diperolehi.

     Cuma satu perkara yang Pak Wie tak dapat perolehi sehingga sekarang.Jawapan....Ya,jawapan pada apa yang dilihatnya 13 tahun yang lalu dibilik air berdinding rembia milik Mak limah....Pak Wie masih ingat lagi apa yang dilihatnya.Mak Limah dilihatnya sedang bermesra2 bersama pasangannya yang wajahnya tak ubah seperti Mak Limah sendiri!Dua orang Mak Limah sedang bermesra2 sambil membincangkan hal jual beli rumah peninggalan arwah suaminya yang terletak didalam dusun durian di hulu kampung......Urusan jual beli yang tidak membabitkan wang ringgit,sebaliknya darah Kelesom.....Hanya setakat itu yang Pak Wie tahu sebelum dia jatuh pengsan setelah kepalanya dihempap sesuatu.......

                                      -TAMAT DAH-
               cerita karut aku...yang lain2 korang pikir le sendiri...
           malas aku nak nyambung,bantal dah memanggil2....

  

Tuesday, January 4, 2011

Adinda Kekanda-Versi Ayam



klik untuk besarkan gambar




Binatang pun pandai berkasih sayang,inikan pula makhluk bernama manusia.Berkasih sayanglah mengikut cara yang dibenarkan agama.Semoga ditahun 2011 ini,kes pembuangan bayi akan berkurangan.Insyaallah.

Saturday, January 1, 2011

NENEK KEBAYAN = TUAN PUTERI..?



klik untuk besarkan gambar



     Bukan untuk menyinggung hati sesiapa.Hidup ini penuh dengan fantasi yang yang tak dapat dibuktikan kesahihannya.....


     Selamat menyambut tahun baru 2011.Semoga dirahmati Allah          dalam apa jua perkara yang dilakukan.