Thursday, December 23, 2010

jalan-jalan cari penyakit




Korang pernah tak terkene dengan situasi macam ni?Rasa2 korang boleh angin satu badan tak?Aku rasa korang pasti angin punya...Paling tidak pun perut korang yang masuk angin....Yang atas ni aku tak tau le pernah terjadi ke tidak.Yang belah bawah tu,aku rasa ramai yang terkena.Tapi tak lah sampai arwah kat gerai makan tu..Abis kuat pun korang angkat kaki sambil menyumpah seranah serangkap dua....Aku pun pernah terkene..Itu biasa.Pelayan gerai makan ni pun bukan betul sangat.Tambah pulak yang mata stim ala2 lalok ubat batuk...18 kali dia lalu lalang depan kita,sepatah haram tak ditanyanya nak makan apa..Rasa diri ni macam tak cukup hiasan je bila orang kiri-kanan yang sedang melantak sup tunjang ngan nasi ayam jeling2 sesambil sengih2 dengan member dia...siol..
Setelah sekian lama menunggu,baru lah si pelayan stim datang tanya kita nak makan apa.Kalau ikutkan hati yang panas,mahu je kita bagi dia makan penangan dulu sebelum kita order makanan.Lepas order,kena tunggu lagi.Belum pernah aku jumpa gerai makan,order je,makanan datang melayang cam kat atas tu.Kalau ada cam tu,aku nasehatkan,baik korang blah...Ada yang tak kena ngan kedai tu..
Tunggu punya tunggu,lastnya makanan pun sampai.Nasi ayam ada,nasi goreng cina ada,tom yam ada,sup tulang ada...Apa lagi,perut pun dah angin,bedal ajelah apa yang ada didepan mata..Tengah sedap2 makan tetiba kepala tegak,mata buntang pejam celik,halkum turun naik macam itik angsa telan sagu...Adoi... tercekik pulak pasal makan gelojoh sangat.Nak capai air minum,alamak....air minum tak sampai lagi...sudah...nasib baik ada kuah sup..hirup ajelah daripada mati tercekik kat gerai makan tu....
Ni satu aku nak peringat kat pengusaha2,tokey2 dan pelayan2 gerai2 makan yang ada kat tanah air kita ni,tolong le tunjukkan muka yang manis dan kata2 yang baik walaupun korang dalam mod yang tak baik,letih dan sebagainya ketika berurusan dengan pelanggan.Dan kalau tak boleh jugak nak buat benda yang mudah tu,aku cadangkan korang tutuplah gerai makan tu dan bukak bengkel besi atau pun kedai besi buruk.Aku rasa kedai macam tu lagi sesuai untuk muka2 masam yang tak pandai nak ambil hati pelanggan....
Akhir kata terima kasih kat gerai makan yang satu ni,sebab aku dapat ilham lukis kartun ni masa makan kat gerai dia...Assalammualaikum