Wednesday, April 13, 2011

KELENTONG BANGGLA KARPET

     Ini hari,aku satu cerita juga mahu kasi kongsi...Adik manis mahu dengar ka..?Kalu mahu,aku bole cerita...Tapi ini karpet adik manis kasi tengok2 dulu...Ada suka,kasi tau aku...Ini hari aku kasi free jugak...Lain bulan,ansuran aku kutip la..

     Aku punya nama,Abdul Sudip...Aku lahir Banggladesh sana..Adik manis ada kenal ka..?Ada bukak itu fesbuk..?Aku sana dalam jugak ada.Nanti add sama aku.He he...Aku rupa tada,manis juga ada...Bawah sikit itu Salman han...He he..Ok,dulu aku Banggladesh sana kerja tada.Belanja pun tada..Hari2 pusing kampung...Makan amak tanggung.Aku adik beradik ramei,13 orang...Kenapa ketawa..?Tak pecaya ka..?Tada tipu punya...Adik manis,sini kasi dekat,aku kasi tau...Sana orang kalu,kerja tada...Hari2 rumah juga duduk..apa kerja boleh buat..?Bini jugak tengok...Bikin kerja la...He he...

     Satu hari,aku bapak juga kasi marah..Dia kasi buang aku punya kain palekat sama kemeja, longkang sana dalam..Aku punya bapak banyak marah...Aku kerja tada...Duit lagi tada...Hari2 kasi semak dia punya mata..Aku hati banyak sedih...Mana lagi aku mahu pigi...?Sedara punya rumah..?Kawan2 punya rumah..?Dia sama jugak aku punya bapak...Anak ramei...Kerja tada...

     Belakang kalu,satu kawan ajak aku Malaysia jugak pigi...Itu jam,aku tada panjang punya pikir.Hati suda bakar...Itu tongkang juga naik.Paspot tada...Apa2 pun tada...Hati panas juga ada bawak...He he...

     Adik manis ada kenan ka..?Kalu suka,ini karpet angkat dulu...Ini hari tada bayar..Lain bulan kalu,aku sini datang angkat first punya ansuran...Tada mahal..Aku berapa adik manis kasi,angkat jugak...Pilih...pilih...

     2 hari tongkang sana dalam,aku malaysia sampei...Aku badan banyak letih..Perut kosong...Satu apa tada masuk...Keluar lagi ada..apa keluar..?Aku punya muntah la...Lagi apa..?Aku laut juga mabuk...Tada biasa...Aku tongkang turun,3 kali jatuh...Aku kepala pitam juga ada...Kawan ada tolong angkat sama aku...Hi hi..Kita lari semak sana dalam.Tada kalu,polis kasi tangkap...

     Adik manis...Aku tekak ada kering...Satu cawan air kasi,bole ka..?Cerita panjang kalu,ini macam la....Haus juga..He he...Ok..Terima kasih...Gluk..Gluk..gluk...Emmm...Cerita bole kasi sambung..

     Aku semak sana dalam,2 bulan juga duduk.Mau keluar kalu polis tangkap.Aku hari2 kelapa punya buah ada makan...Aku punya kawan 3 suda abis.Badan zat suda tada.Nyamuk lagi hisap dia punya darah.Mati la...Semak kasi tanam.Tada kapan,kain pelikat juga taruk...

     Adik manis..Apa macam.?Aku karpet mau ka..?Mana satu...?Tada ka..?Tada bekenan ka..?Adoi...Aku cerita juga ada panjang.Satu karpet pun tada laku...Ini macam kalu bos juga kasi terajang...Tada pa,aku karpet kasi gulung...Lain rumah aku pergi...Aku sana bole cerita lagi...Adik manis,tada beli,aku marah tada..Adik manis punya pasal,lain bulan aku mari.Angkat baru punya karpet..He he...(....Lain rumah kalu,aku tambah sedih ini cerita...Janji aku karpet juga laku...)

     Itu lah rutin harian seorang banggla bernama Abdul Sudip...Cerita yang sama akan diulang berulang kali disetiap rumah yang membenarkannya singgah.Baginya,menjual karpet perkara no 2.Yang utama baginya adalah adik2 manis yang menantinya untuk membayar hutang...Juga secawan air...Tiada apa yang lebih indah baginya,selain menjual karpet dari rumah ke rumah....Lebih2 lagi kalau ada adik manis dirumah tu...Kerana di Banggladesh sana,satu awek pun tak layan dia....Ha ha ha......Jadi jaga2 lah wahai adik manis....Kalau tersilap langkah,Abdul sudip akan ketawa besar dan berkata....

     "Ha ha ha...Aku itu adik manis kalu kawin juga mau,Aku kicik tapak tangan,Karpet kasi tadah...Lepas kawin kalu,adik manis Banggladesh kasi hantar.Jaga aku punya amak,bapak,adik,rumah,lembu,kambing,ayam...Ha ha ha...Aku Malaysia juga duduk,karpet kasi jual...Lain adik manis ada tunggu...."

     Memang hampeh ko,Abdul sudip...!!Berani ko singgah le rumah aku..Tak aku belangkung,cubelah....