Tuesday, November 29, 2011

OREN BODOH DAN LAICI DALAM TIN


     Assalammualaikum dan salam sejahtera...Lama na rasa aku tak melalut kat blog neh...Bukan malas,bukan tak ada modal...cuma kesihatan aku tak berapa nak baik..tu yang selera nak berblog pun hancus...Sekarang ni pun aku tengah sakit.sakit apa?Ada laaa....

     Ni aku nak cerita sikit masa kita sakit atau demam ketika zaman kanak-kanak dulu.Korang ingat lagi tak...?Kalau korang dah lupa,cuba ingat-ingatkan kembali...Kalau tak ingat jugak,meh aku ceritakan....Tapi sakit versi aku la...Ha ha ha...

     Aku ingat-ingat masa tu kalau nak merasa makan sedap tentulah masa aku sakit atau demam.Makan sedap yang aku maksudkan itu,bukanlah makan nasi ayam atau pun laksam.Habis tu makanan apa yang bestnya..?Ha ha ha...Cuma air oren bodoh dan laici dalam tin....Korang kenal tak air oren bodoh neh..?Ada gak yang panggil oren kajang...Tak tahu aku kenapa,buat kat Kajang kot...Ha ha ha...Dia ni sejenis air botol bergas(karbonat)yang tak berapa nak bergas.Maksud aku gas dia sikit sangat.Lepas tu botol dia gemok pendek,nampak macam bodoh jew...Ha ha ha...Dia ni ada 3 perasa jew yang aku ingat,perasa oren,sarsi dan ais krim soda.Lagi satu harganya lebih murah dari air botol keluaran FnN.Generasi baru oren bodoh neh masih ada dijual kat kedai...Tetapi kebanyakannya dijual dikedai runcit,bukan dikedai minum...Kat super market pun tak ada...Kat 7e,lagi lah pulak...Jangan korang cuba-cuba tanya....Kalau ada pun kat kedai kopi ujung-ujung kampung...

     Kenapa aku kata air oren bodoh neh best sangat..?Sedangkan budak zaman sekarang pandang pun tak nak....Pertama sebab masa tu bukan senang.Daripada beli oren bodoh,ada lebih baik beli beras.Kenyang satu keluarga.Tapi adatlah kan,bila sakit,masa tu lah nak bermanja.Masa tulah boleh mintak benda-benda yang biasanya tak boleh nak dapat...Seingat aku,aku hanya merasa minum oren bodoh neh masa demam jew,selain pada tu jangan harap lah...Tu yang aku rasa oren tu best sangat...

     Laici dalam tin ni pun bukannya boleh dapat makan pada hari-hari biasa.Cuma masa demam jew.Kata abah nak sejukkan badan.Pada hal tak sejuk mana pun.Cuma nak pujuk jangan kasi aku menangis...Ha ha ha...Masa tu laici dalam tin yang aku makan tu tak tahu mana punya keluaran.Satu tin tulis cina.Hentam sajalah,budak-budak....Namun bila dah sembuh dari demam,jangan cabul sangat mulut nak minta oren bodoh ngan laici dalam tin,mahu lebam peha kena ranting pokok bunga raya...Ha ha ha...

     Lagi satu benda tradisi yang pasti ada masa aku demam kecik-kecik dulu ialah air cap badak dan koyok....Ha ha ha...korang tahu koyok tak..?Yang tampal kat dahi tu...Rasa berangin...Seingat aku punyalah susah masa tu,sekeping koyok tu dibelah 4.Dapat pakai 2 kali...

     Dan sebelum terlupa,tidak sah demam masa dulu-dulu kalau tak ada air pinang dan air jaram.Air pinang bewarna merah pekat dibuat dari daun sireh dan buah pinang.Air jaram pula dibuat dengan gaulan daun resam,daun rambutan,daun durian dan daun jarak.Sesiapa yang pernah kena penangan air pinang dan air jaram neh tahu lah....Menggigil satu badan...Pasti cari kain pelikat buruk buat selimut...Ha ha ha..

     Apa-apa pun selamat demam kepada yang masih demam.Kepada yang sihat,berhati-hati lah,esok lusa mungkin jatuh demam...Kalau dah demam bawak-bawaklah banyak bersabar.Rassullullah pernah bersabda,"...barang siapa sakit semalam,dia sabar dan redho kepada Allah,maka bersih lah ia dari dosa bagaikan ketika ia baru dilahirkan dari perut ibunya.Dan jika engkau sakit janganlah segera meminta sembuh..."

     Kini usia pun dah tua,anak pun dah ramai.Cara mereka demam pun dah tak sama macam aku dulu...Tak maunya umpan dengan oren bodoh lagi....tak maunya semboh dengan air pinang lagi..Namun yang lepas tetap ku ingat dan tak dapat diundur.Kini abah dah tiada untuk membelikan aku oren bodoh dan laici dalam tin biar pun aku demam berminggu-minggu....

     Assalammualaikum