Sunday, September 26, 2010

KAYU







KAYU


1932
Simpang pertang,Jelebu.

DOLAH;Bapak,Dolah nak tu...
BAPAK;Dolah nak apa?
DOLAH;Tu...benda tu,Dolah nak tu...
BAPAK;Apa bendanya?Macam2 benda ada disitu.
DOLAH;Itu....kayu tu...
BAPAK;Kayu yang mana satu...?
DOLAH;Kayu itu...yang boleh dipegang tu...
BAPAK;Nanti bapak tengokkan...Yang mana satu Dolah?
DOLAH;Yang tu...yang tu...Yang ada mata tu...
BAPAK;Isss...kamu ni Dolah,mana ada kayu yang bermata?
DOLAH;Masa kan bapak tidak kenal dengan kayu yang 
                bermata itu..?
BAPAK;Bingung bapak dibuat kamu Dolah.Terus terang sa
               haja Dolah..Kayu apa yang kamu maksudkan?
DOLAH;.....Tapi...masaelahnya,Dolah tidak tahu namanya.
                Yang Dolah ingat,kayu itu bermata satu....boleh di
                pegang-pegang....dan iya boleh terkencing bapak!
                Kencingnya bewarna hitam.....Dolah pernah meli
                hatnya di pejabat Tuan Okod....
BAPAK;Kamu biar betul Dolah...?Makin bingung bapak di
              buatnya....Cepat,tunjukkan pada bapak,mana kayu
              nya?
DOLAH;Haaaaa...yang ini bapak!Yang ini...Yang ini.....Ce
               pat bapak,coba bapak lihat...!
                
BAPAK;Mari bapak lihat...Emmmmm....Bapak rasa,bapak
               kenal dengan kayu ini.....
DOLAH;Bapak kenal dengan kayu ini...?
BAPAK;Kalo kayu inilah yang kamu maksudkan,Dolah...
              Bapak tahu namanya....
DOLAH;Cepatlah bapak...apa namanya....?

Tanpa menjawab soalan anaknya,si bapak menarik tangan
si anak ke seberang jalan.Kemudian mereka berdua duduk
dikaki lima jalan.
 
DOLAH;Bapak,mengapa bapak tidak mahu menjawab so
                alan Dolah...?
BAPAK;Dolah,bukan bapak tidak mahu menjawab soalan
              kamu.....Tapi bapak takut nanti kamu akan berasa
              kecewa...
DOLAH;Bapak,Dolah sudah berusia 7 tahun...Dolah tidak
               kesah.Kalo bapak tidak mahu belipun,tak menga
               pa....Yang penting bapak kasi tau sama Dolah apa
              namanya kayu tadi dan apa kegunaannya......
BAPAK;Kalo kamu sudah berkata begitu Dolah,baru lah
              rasa lega dada bapak.
              Begini Dolah,apa yang bapak tahu,benda itu dibuat
              dari kayu.Didalamnya ada arang keras bewarna   
             hitam.Yang kamu kata kencing itu,sebenarnya ada
             lah dakwad.Ia digunakan oleh pegawai2 tinggi di
             pejabat2 British,seperti yang kamu pernah lihat di
             pejabat Tuan Okod itu untuk mencatatkan sesuatu
             diatas kertas.Orang2 bawahan seperti kita Dolah,
             tidak mampu untuk membelinya,lantaran harga
             yang mahal...Ia dijual sebatang,25 sen.....Dan untuk 
             pengetahuan kamu Dolah,namanya ialah PENSIL.
             Dan untuk pengetahuan kamu lagi Dolah,buat ma
             sa ini bapak tidak mampu untuk membelikan kamu
             walaupun sebatang pensil.....
DOLAH;Oooo  begitu....tak mengapalah bapak.tak dapat 
              pensil pun tak mengapalah.Yang penting Dolah 
              sudah tahu nama dan kegunaan nya......

                 


2010
Simpang Pertang,Jelebu.

Seorang lelaki tua bertongkat kelihatan berjalan terhuyung hayang di
sebatang jalan.Kemudian beliau berhenti dihadapan sebuah kedai menjual surat khabar.Pandangannya dihalakan kedalam kedai itu.tanpa disedari air matanya
mengalir keluar.Sesuatu yang tersimpan didalam almari
cermin disudut kedai itu telah membuatkan hatinya luluh.
Sesuatu yang bernama PENSIL.Kerana pensil lah beliau
berkeadaan begini sekarang.Kerana pensil lah beliau tidak bersekolah.Kerana pensil lah beliau tidak berpelajaran.
Dan kerana pensil lah beliau terpaksa bekerja keras mem
banting tulang 4 kerat hingga ke usia emas.
 
Lelaki tua menyapu air mata yang mengalir,lalu berkata;

DOLAH;Bapak,andai bapak mampu membelikan Dolah
               sebatang pensil puluhan tahun yang lalu,Dolah
               rasa Dolah tidak akan berkeadaan begini seka
               rang......Sudah tentu Dolah mampu bersekolah,
               sudah tentu Dolah mempunyai pekerjaan yang
               baik dan sudah tentu hidup Dolah tidak melarat.