Sunday, September 26, 2010

KAYU







KAYU


1932
Simpang pertang,Jelebu.

DOLAH;Bapak,Dolah nak tu...
BAPAK;Dolah nak apa?
DOLAH;Tu...benda tu,Dolah nak tu...
BAPAK;Apa bendanya?Macam2 benda ada disitu.
DOLAH;Itu....kayu tu...
BAPAK;Kayu yang mana satu...?
DOLAH;Kayu itu...yang boleh dipegang tu...
BAPAK;Nanti bapak tengokkan...Yang mana satu Dolah?
DOLAH;Yang tu...yang tu...Yang ada mata tu...
BAPAK;Isss...kamu ni Dolah,mana ada kayu yang bermata?
DOLAH;Masa kan bapak tidak kenal dengan kayu yang 
                bermata itu..?
BAPAK;Bingung bapak dibuat kamu Dolah.Terus terang sa
               haja Dolah..Kayu apa yang kamu maksudkan?
DOLAH;.....Tapi...masaelahnya,Dolah tidak tahu namanya.
                Yang Dolah ingat,kayu itu bermata satu....boleh di
                pegang-pegang....dan iya boleh terkencing bapak!
                Kencingnya bewarna hitam.....Dolah pernah meli
                hatnya di pejabat Tuan Okod....
BAPAK;Kamu biar betul Dolah...?Makin bingung bapak di
              buatnya....Cepat,tunjukkan pada bapak,mana kayu
              nya?
DOLAH;Haaaaa...yang ini bapak!Yang ini...Yang ini.....Ce
               pat bapak,coba bapak lihat...!
                
BAPAK;Mari bapak lihat...Emmmmm....Bapak rasa,bapak
               kenal dengan kayu ini.....
DOLAH;Bapak kenal dengan kayu ini...?
BAPAK;Kalo kayu inilah yang kamu maksudkan,Dolah...
              Bapak tahu namanya....
DOLAH;Cepatlah bapak...apa namanya....?

Tanpa menjawab soalan anaknya,si bapak menarik tangan
si anak ke seberang jalan.Kemudian mereka berdua duduk
dikaki lima jalan.
 
DOLAH;Bapak,mengapa bapak tidak mahu menjawab so
                alan Dolah...?
BAPAK;Dolah,bukan bapak tidak mahu menjawab soalan
              kamu.....Tapi bapak takut nanti kamu akan berasa
              kecewa...
DOLAH;Bapak,Dolah sudah berusia 7 tahun...Dolah tidak
               kesah.Kalo bapak tidak mahu belipun,tak menga
               pa....Yang penting bapak kasi tau sama Dolah apa
              namanya kayu tadi dan apa kegunaannya......
BAPAK;Kalo kamu sudah berkata begitu Dolah,baru lah
              rasa lega dada bapak.
              Begini Dolah,apa yang bapak tahu,benda itu dibuat
              dari kayu.Didalamnya ada arang keras bewarna   
             hitam.Yang kamu kata kencing itu,sebenarnya ada
             lah dakwad.Ia digunakan oleh pegawai2 tinggi di
             pejabat2 British,seperti yang kamu pernah lihat di
             pejabat Tuan Okod itu untuk mencatatkan sesuatu
             diatas kertas.Orang2 bawahan seperti kita Dolah,
             tidak mampu untuk membelinya,lantaran harga
             yang mahal...Ia dijual sebatang,25 sen.....Dan untuk 
             pengetahuan kamu Dolah,namanya ialah PENSIL.
             Dan untuk pengetahuan kamu lagi Dolah,buat ma
             sa ini bapak tidak mampu untuk membelikan kamu
             walaupun sebatang pensil.....
DOLAH;Oooo  begitu....tak mengapalah bapak.tak dapat 
              pensil pun tak mengapalah.Yang penting Dolah 
              sudah tahu nama dan kegunaan nya......

                 


2010
Simpang Pertang,Jelebu.

Seorang lelaki tua bertongkat kelihatan berjalan terhuyung hayang di
sebatang jalan.Kemudian beliau berhenti dihadapan sebuah kedai menjual surat khabar.Pandangannya dihalakan kedalam kedai itu.tanpa disedari air matanya
mengalir keluar.Sesuatu yang tersimpan didalam almari
cermin disudut kedai itu telah membuatkan hatinya luluh.
Sesuatu yang bernama PENSIL.Kerana pensil lah beliau
berkeadaan begini sekarang.Kerana pensil lah beliau tidak bersekolah.Kerana pensil lah beliau tidak berpelajaran.
Dan kerana pensil lah beliau terpaksa bekerja keras mem
banting tulang 4 kerat hingga ke usia emas.
 
Lelaki tua menyapu air mata yang mengalir,lalu berkata;

DOLAH;Bapak,andai bapak mampu membelikan Dolah
               sebatang pensil puluhan tahun yang lalu,Dolah
               rasa Dolah tidak akan berkeadaan begini seka
               rang......Sudah tentu Dolah mampu bersekolah,
               sudah tentu Dolah mempunyai pekerjaan yang
               baik dan sudah tentu hidup Dolah tidak melarat.





                                                                                                                                  









Saturday, September 25, 2010

SELAMAT PAGI CIK GU.....

   

  Alam persekolahan adalah waktu yang paling menyeronokan dan banyak meninggalkan kenangan dalam diri kita.Peringkat menengah adalah puncak segala kenikmatan dalam alam persekolahan.Ada yang pahit,ada yang manis,ada yang masam,ada yang kelat,yang pasti, semuanya menyeronokan...


  Ni aku nak cerita sikit kenangan manis pasal didenda.Sebelum aku teruskan catatan ini,aku nak bagi tahu korang,apa sahaja denda yang cik gu berikan kepada kita dahulu,adalah untuk kebaikan kita agar kita menjadi manusia yang berguna dan tidak mengulangi kesalahan itu lagi,cuma caranya sahaja berbeza.Kepada yang masih bersekolah,apabila di denda,ingat lah semuanya berpunca dari kita.Cik gu tak akan mendenda kita tampa usul periksa.Sebab kita adalah manusia dan bukannya pokok pisang karuk yang boleh diterajang dan di kung fu sesuka hati.

  Denda yang akan aku ceritakan ini mungkin tidak pernah korang dengar ataupun korang alami.

Kes 1

  Sekitar penghujung 80 an.Masa tu kami dalam tingkatan 3.Rasa dah bagus sangatlah.Tahun tu kami akan menghadapi peperiksaan SRP.Waktu itu juga muzik rock tengah hot dipersada seni tanah air.Kami yang masih bersekolah tidak ketinggalan dipengaruhi oleh gelombangnya.Kumpulan2 rock seperti Search,Wings.XPDC,Left Handed dan banyak lagi,menjadi ikutan kami.Apa sahaja budaya yang mereka bawa,Kami akan terimanya,termasuklah cara mereka berpakaian.Apa yang mereka pakai,kami akan pakai.Baju wajib,mesti ada gambar hantu.Paling top,hantu Iron Maiden.Warna mesti hitam.Warna lain,terutamanya pink kaler,boleh blah.Seluar pula jeans ketat macam bungkus nangka+senteng macam mengharung air banjir.Rambut panjang tutup mata.Nampak hidung dan mulut je.Yang bab rambut ni kami tak dapat nak ikut,sebab masih bersekolah.Bahasa pula,lu gua,gua lu.

   Kisahnya begini,suatu hari,aku dah lupa hari apa,kami telah membuat bising didalam kelas gara2 mendendangkan lagu rock terhangat masa tu.Tanpa kami sedari,perbuatan kami telah dihidu oleh guru besar.Memandangkan bilik beliau bertentangan dengan kelas kami,maka tersangatlah pantasnya guru besar datang menyerang.Walaupun guru besar kami tak sebesar mana,namun kemarahannya pada masa itu,mengalahkan Sarip Dol.Dengan bersenjatakan tali pengikat bendera yang secara kebetulan terputus pada sebelah paginya,beliau mengamuk dengan memberikan kami libasan2 padu dibahagian keting dan peha.Sakit?Jangan ceritalah.Kalau korang nak rasa,korang cubalah..

   Masa tu tuhan sahaja yang tahu macam mana takut dan cemasnya kami.Ada yang keluar air mata,ada yang terhencot2,ada yang lari2 anak dan macam2 lagi lah.Setelah puas membelasah kami,beliau berceramah lah pulak.Dalam 10 minit,ceramah pun tamat.Aku dapat rasakan keadaan akan kembali normal,namun sangkaan ku meleset apabila guru besar terpandang seluar sekolah ketat @ senteng ala2 penyanyi rock yang kami pakai.Beliau mengarahkan mereka2 yang memakai seluar ketat@senteng berkumpul di depan papan hitam.Guru besar sempat membuat lawak bodoh dan kami diketawakan oleh rakan2 lain yang tak terlibat.Rasa2 macam beruk sarkis lah pulak.Muka pun dah tukar kaler biru+merah.Korang tahu denda apa yang kami terima?Guru besar dengan rakusnya telah mengoyakkan seluar kami hingga keparas lutut.Nasib baik tak sampai ke pangkal peha.Apabila seluar dah dikoyakkan,maka parut kesan terkena libasan tali bendera tadi pun terserlah lah.Adoi,malunya.Tengah pikiaq,time balik kang macamana.Dah lah kena naik bas awam....malas aku nak bayangkan....ha ha haaaa......

   Apa pendapat korang,apabila denda2 sebegini,diguna pakai pada hari ini.Rasanya ramai gurubesar yang kena saman.Bagi aku,denda2 yang tak masuk akal sebeginilah yang banyak menyedarkan aku agar menjadi manusia yang berguna.Setakat rotan dan berdiri atas kerusi ni,dah lali.

  Terima kasih guru besar.Sekarang ni umor aku pun dah hampir nak sama dengan umor guru besar sewaktu dia membelasah aku dahulu.Dan kalaulah aku ada kesempatan melalui kesedaran ini,aku ingin memohon seribu kemaafan dari beliau,namun aku tidak berkesempatan,kerana beliau talah meninggalkan kami selama2nya.Amin.Kepada guru2 aku yang lain juga,aku memohon kemaafan,atas kenakalan ku dahulu.

Terima kasih cik gu.

   Korang rasa bagaimana?Pelajar2 sekarang ni lain pulak yang terkoyak.Aku dahulu,seluar yang koyak.Nak tahu apa dia?Korang pikirlah sendiri.Aku dah malas nak pikir,buat buang karan yo.

Wednesday, September 22, 2010

LAGI-LAGI HASAN..

BOLA WAKA  WAKA (KAH KAH KAH)2

LAGI-LAGI HASSAN


klik untuk besarkan kartun
  Tahniah untuk pasukan kebangsaan Malaysia dan Harimau Malaysia yang mempamerkan corak permainan yang semakin bermutu.Bagi aku yang meminati sukan bolasepak,walaupun aku tak pernah mewakili mana2 pasukan biar pun pasukan kampung,tiada apa yang lebih mengujakan untuk menonton perlawanan bolasepak di stadium selain dari permainan yang bermutu dan kemenangan demi kemenangan yang dicapai.Tahniah sekali lagi.Teruskan kepiala dunia 2014.

----------Malaysia Boleh----------

KURANG AJAR

ADOI YAI,GILO APO BEBUDAK NEH?



KURANG AJAR

KURANG AJAR


klik untuk besarkan kartun

HAMPEH..HA HA HA




KROHHH

KROHHH

klik untuk besarkan kartun





TIMUR JAUH



kilk untuk besarkan

1.SERABUT BEB

2.SERABUT BEB

3.SERABUT BEB

4.HU HU HU

5.BECA


klik untuk besarkan kartun


































Tuesday, September 21, 2010

MALAYSIA KITA





kaki limo

kaki limo

kodai kopi


kaki limo

rajo bukit kkb


klik untuk besarkan kartun


                                                                                                         

SUKE ATI AKU LE..




Ni kartun paling bodoh pernah aku lukih.





keto kontrol
lago somut

Sunday, September 19, 2010

PANTUN LAH PULAK



SORONG PAPAN TARIK PAPAN
BUAH KERANJI DALAM PERAHU
SURUH MAKAN AKU MAKAN
SURUH MENGAJI AKU TAK TAHU




p/s:Sebelum aku memulakan catatan ini,terlebih dahulu aku ingin memohon maaf andainya catatan aku nanti akan menyinggung perasaan mana2 pehak,termasuk pencipta pantun ini,yang hidup,yang baru nak hidup,yang dah lama hidup,yang dah nazak dan yang telah tiada.Aku tidak berniat begitu.Cuma sekadar untuk berhibur sesambil merengankan otak yang dah berserabut.






     Anda tentu selalu membaca pantun,berbalas pantun atau pun mendengar pantun.Anda juga paham apa maksud yang tersirat disebalik satu2 pantun itu.Seperti pantun di atas,maksudnya lebih kurang,seseorang akan cepat melakukan kerja yang mudah apabila disuruh dan akan buat2 tak tahu atau pun memang tak tau apabila disuruh membuat kerja2 yang sukar.
     Namun begitu adakah anda tahu dan sedar siapakah pemegang watak2 utama didalam setiap rangkap pantun?Contohnya sorong papan.Siapakah yang menyorongkan papan itu?Apakah papan yang di gunakannya?
     Jadi di kelapangan ini,aku ingin membongkar misteri disebalik pemegang watak2 didalam setiap rangkap pantun di atas.


     SORONG PAPAN TARIK PAPAN.


Siapa yang menyorong papan dan siapa yang menarik papan.Papan itu disorong oleh Ulam Kidir bin Ezlieshah,berasal dari keluarga miskin dari utara Pakistan.Beliau amat pemalas orangnya.Beliau juga lebih banyak menghabiskan masa melepak dikomplek beli belah daripada menolong ayahnya menoreh getah.Tugas menyorong papan ini dirasakannya begitu mencabar sekali.Beliau berjanji inilah kali pertama dan terakhir beliau melakukan kerja yang sia2 ini.Papan itu disorong oleh beliau kebawah rumah.Kemudian datang pula Cik Apis Cik Loos, lalu menarik papan itu ketepi parit.Cik Apis adalah rakan sembang internet Ulam Kidir.Beliau berpendidikan darjah tiga,pernah menyarung jersi skuad Hobin Jang Hobin sebagai pembancuh sirap yang disegani.Papan yang mereka gunakan ialah papan pemuka jenis meranti ketam.Mereka memilih papan ini kerana harganya tidak mahal dan boleh dibuat reban ayam bila tidak digunakan nanti.Papan ini dibeli dari seorang Saudagar Cina yang giat menjalankan perniagaannya di Pasar Ampangan.Mereka bertukar2 menyorong dan menarik papan itu sampailah ke malam.


     BUAH KERANJI DALAM PERAHU.


Kenapa buah keranji?kenapa bukan buah pisang,buah cempedak,buah kurma,buah kedondong, atau pun anak buah?Sebenarnya buah pisang telah pergi belayar ke Somalia,manakala buah cempedak pula berada di luar pagar.Pagarnya pula berkunci.Ini menambahkan lagi kesukaran untuk menggunakan buah cempedak.Lagi pun buah keranji ini jarang dikenali umum.Jadi,secara tak lansung buah keranji telah mengiklankan sendiri namanya didalam pantun ini.

Pada peringkat awal,mereka mahu menggunakan kapal selam,namun memandangkan kos selenggaraan yang mahal,akhirnya perahu dipilih bagi menggantikan kapal selam.Perahu yang digunakan itu dipinjam dari Jabatan Perikanan.Mereka telah mengisi sebanyak 6 tan buah keranji didalam perahu itu.Dalam perjalanan ke Amarika,perahu itu telah karam di Segitiga Bermuda.Ia tidak ditemui lagi sehingga kehari ini.


     SURUH MAKAN AKU MAKAN.


Makan yang dimaksudkan dalam pantun ini bukanlah makan rojak,laksam,roti jon,apam balik atau pun makan kue tiow goreng,sebaliknya makan buah dam aji.Kisahnya Ujang Amid sedang bermain dam aji dengan kamarol Aripin.Ujang Amid menyuruh Kamarol Aripin memakan buah dam yang diumpannya.Kamarol Aripin pun makan.lepas tu Ujang Amid makan balik 6 biji buah dam Kamarol Aripin dan terus masuk aji.Mereka bermain dam aji di kedai kopi Kasim Loyo.Didepannya pasar raya,dibelakangnya tandas awam dan dikanannya balai raya.


     SURUH MENGAJI AKU TAK TAHU.


Sebenarnya aku yang dimaksudkan diatas bukanlah tak tahu mengaji.Atau pun bengap.Atau pun buta huruf.Yang sebenarnya aku itu baru berusia 2 tahun.Manalah dia tahu mengaji.Si tukang suruh pun satu hal.Cari lah orang yang dewasa.Jadi jelas di sini si tukang suruh itu lah yang tak tahu mengaji.Sebabnya,sebab dia bengap suruh budak umor 2 tahun baca kitab.

Jadi,begitulah serba sedikit tentang misteri pemegang watak didalam sesuatu pantun.Selepas ini jika anda membaca mana2 pantun,pikir2kan lah pemegang watak2 dalam pantun itu.Sekali lagi aku mohon maaf andainya lidah korang berbelit2membaca catatan aku ini.Tangan aku pun dah terbelit ha.Sehingga berjumpa dilain catatan.Adios Brongkos Jonggos...

Saturday, September 18, 2010

PETAI OH POTAI

     Musim petai dah tak menentu.Kejap ada kejap tiada,kejap banyak kejap sedikit.Apa2 pun kita masih boleh membeli petai dan sekali gus membusukkan lagi bilik air walaupun harganya sedikit mahal.Nak buat macam mana,bukan senang nak mengambil buah petai dari pokoknya.Bagi pencari2 petai,mereka terpaksa meredah hutan,semak belukar,gaung,denai,lopak untuk sampai ke pokok petai.Kalau ada jalan balak,ok lah jugak.Yang tiada tu,harung je lah.Dah sampai ke pokok petai,satu hal lagi,belum tentu pokok petai tu berbuah.Kalau nasib tak baik,buahnya pulak dah di tibai dek kaum semalam lusa...Nak lagi best,sampai2 je,tengok dah ada kaum kat atas pokok tu.Korang bayangkan,dah berjalan kaki hampir setengah hari,last2 kaum yang sampai dulu..Mau rasanya guling2 atas tanah sambil termuntah kahak hijau.Itu kira kes tiada rezeki lah.Membar dah tibai dulu....
     Dan kalau kita pulak yang sampai dulu ke pokok petai tu,lain pula ceritanya.Tambah pula pokok tu berbuah lebat.Nak diturunkan semua buah petai tu,takut tak larat nak bawa balik.Nak diambil separuh je,takut bakinya ditibai dek kaum.Jadi pikir punya pikir,turun kan semua.Korang bayangkan kalau ada seribu keping buah petai tu.Kemudian diasingkan menjadi 10 ikat.Setiap ikat ada 100 keping buah petai.Seikat tu bukan ringan bang,mau 15 kilo lebih.
     Kesimpulannya,10 ikat petai + separuh ari perjalanan,mau senja baru sampai kerumah.Jadi korang pikirlah sendiri kenapa harga petai di pasaran begitu mahal.Pernah aku jumpa sekeping petai dijual rm 1 di tepi jalan.Kalau kat hotel,mau rm 10....Zaman aku dulu baru rm 1 untuk lima keping.
     Aku berharap suatu hari nanti harga petai akan turun dan stabil semula macam dulu2.Tapi kalau di turunkan harga,kesian pula pada pencari2 petai dikampung.Jadi,aku rasa baik kita pikirkan satu cara macam mana nak turunkan buah petai dari pokoknya dengan mudah.Aku rasa ia akan memurahkan sedikit harga petai di pasaran.Kurang 10 sen pun,turun juga namanya,ye tak.?Apa caranya ya...?Mungkin dengan meminta bantuan spaiderman dan superman dan kawan2 seangkatannya yang boleh terbang.....
     Korang pikir lah sendiri,sebab aku tak makan petai,tak tahan baunya.....ha ha haaa

Thursday, September 16, 2010

NOSTALGIA ASAM KATUK



Ingat lagi tak suasana kedai zaman dulu2?Pada otai2 yang membaca artikel ni,pasti masih ingat lagi.Pada generasi baru,korang bayangkan aje lah.Kedai runcit dulu2 ada satu trade mark yang wajib.Sekarang ni dah tak wujud lagi dah.Korang tau apa dia?Ingat lagi tak tin milo atau pun tin marjerin planta saiz 2 kg yang tergantung sebelah atas kaunter pembayaran?disitu lah duit baki disimpan.Tin tu boleh diturun dan dinaikkan.Duit yang ada dalam tin tu adalah duit bersaiz kecil dan sederhana.Duit bersaiz besar ada dalam poket towkey kedai.Itu lah trade mark nya.Aku rasa rindu sangat nak nengok tin tu lagi.Tapi aku rasa dah tak praktikel lagi untuk digunakan oleh kedai2 zaman sekarang ni.Maklumlah tergantung,senang capai,tentu akan memudahkan pencuri.
Kedai zaman dulu2 tak ada plastik beg atau pun plastik jinjing.Apa yang dibeli akan dibungkus didalam kertas surat khabar yang digulung berbentuk kon.Kemudian diikat dengan tali.Aku tak ingat tali apa.Ada yang panggil tali rumput.Tali ni bila di kunyah dalam mulut ia akan mengeluarkan rasa masin.
Timbangan menggunakan sukatan kati dan tahil.Dacing timbangan seakan2 dacing yang ada di kedai membeli getah sekarang ni.Cuma bentuk nya kecil sedikit.Barang masa tu memang murah.Dengan rm 10,kita akan dapat macam2 barang.Zaman sekarang korang jangan mimpilah.Rokok sekotak je dah 10 ringgit.
Ingat lagi dengan tikam nombor dalam kertas berlipat yang tergantung kat tepi dinding?Tikam daun terup?Atau pun buah kana dan yang paling aku suka,asam katuk.Aku tak dapat nak gambarkan macam mana rasanya asam katuk tu sekarang ni.Aku dah lupa.Dah pupus lama ni.Rupanya macam penganan cair,warna hitam,ada bijik macam bijik kacang panjang,tapi keras,tak leh kunyah tapi beleh disemburkan dari mulut.Dijual sepeket 5 sen,didalamnya juga ada sekeping daun terup gambar superman yang dah naik kembang terkene isi asam katuk.Tak lupa juga ais krim potong.Bentuk macam sabun.Warna hijau.Ada pemegang macam lidi pencongkil gigi.Lambat makan ,habis cair.Punan lah korang.Tak lupa juga pada oren bodoh.Yang masih boleh lagi didapati dibeberapa kedai di hujung2 kampung.
Dan macam2 lagi lah.Yang kalau nak ditulis,mau sampai 2,3 hari baru siap.Jadi korang ingat2kan lah sendiri,pasal tangan aku dah letih tuk menaip ni.Dan pada generasi baru,ingatlah,tidak akan ada sekarang kalau tiada dahulu.......yang lain2 tak dapek den nolong eh tu doh......

Wednesday, September 15, 2010

BOLA WAKA-WAKA (KAH KAH KAH)





Kita baru sahaja meninggalkan kehangatan piala dunia,pertandingan bolasepak bertaraf antarabangsa.Berbagai2 perkara berlaku sepanjang pertandingan itu.Ada yang lucu,yang sedih,yang rasa nak marah,yang rasa meluat tengok dan macam2 lagi lah.
Ni aku nak cerita sikit bab yang aku rasa nak muntah bila baca dalam akhbar hari2.Mamat sorang ni memang pemain bertaraf antarabangsa dan frofesional.Bermain di kelab gergasi liga Inggeris.Muka nampak macam cool dan bodoh2 alang sikit.Tapi tak kurang juga ramai mak wa dan awek2 yang tergila2 kan dia ni.
Apa yang nak aku coretkan di sini bukan lah pasal profil nya.Bukan pasal keturunannya,hobinya atau makanan kegemarannya.Tapi aku ingin menceritakan tabiat buruk sesetengah ahli sukan frofesional ni.
Dah lah mempamerkan aksi yang terburuk ketika piala dunia tempoh hari,beliau turut mempamerkan aksi terburuk di luar sana.Belum habis kesah Tiger Kayu dengan pelacur,kini muncul pula kesah Wayne Booney dengan pelacur.Yang paling aku terbakar bukan apa,mereka ni semuanya telah beristeri.Langsung tak tau nak bersyukur.
Satu masa dahulu aku begitu meminati Wayne Booney dan MU.Sampai seluar kecik aku pun cap MU.Ha ha ha ....Itu dulu,Kini aku dah bakar seluar kecik tu.Geli geleman aku nengoknya.Rasa nak muntah hijau pun ada.
Kini aku berharap FIFA dapat menghukum mereka ini dengan hukuman yang berat.Bukan hukuman mati.Tapi hukuman yang boleh meninggalkan kesan kepada mereka ini agar yang lain2 akan takut untuk mencontohi mereka .Juga kerja2 amal supaya mereka ini insyaf seperti kutip sampah dilebuh raya,Kutip bola golf atau pun jadi ball keeper di stadium.Aku ingat dengan denda ni,baru dia orang akan sedar.
Apa2 pun,ini semua pandangan aku.Korang tak payah nak sokong untuk ambil hati aku.Kalau korang tak setuju,korang belasah aku balik.Adios

COBAAN





Ni la kerja orang dulu2.Menuntut ilmu sampai ke lubang gua.Masa tu mana ada sekolah dan kolej swasta.Walaupun tak memerlukan modal yang banyak,namun terpaksa mempertaruhkan nyawa.Korang zaman sekarang beruntung,buka pintu nampak sekolah.buka tingkap nampak universiti.Orang  dulu2 buka pintu nampak gunung,buka tingkap nampak sawah.Korang je yang malas pergi sekolah.Lepas tu salahkan mak bapak bila gagal dalam pelajaran.
Orang dulu2 bertapa dalam gua 5,6 bulan,dapat ilmu kebal.Korang belajar 11 tahun,dapat habuk.SPM lingkup.Malas aku nak cerita lagi.Kang kene kat batang hidung aku balik.Apa2 pun korang pikir lah sendiri,kalau terasa,tak dapek den nolong eh tu doh.....

Tuesday, September 14, 2010

JANGAN BACA ANDAINYA ANDA SAKIT JANTUNG


     Pada suatu malam,aku menyusuri sebatang lebuhraya di gurun yang gelap.Angin bertiup sepoi2 terasa mengusap muka ku.Perjalanan masih jauh.Motosikal yang ku tunggang terasa begitu perlahan.Aku cuba menambah kelajuan motor dengan memulas pendikit ke tahap maksima.Namun kekuatan enjin berkuasa kuda 70 cc ini tidak mampu untuk membawa aku pada kelajuan 325 km/jam seperti yang dilakukan oleh Valentino Rossi dilitar Sepang.Lalu aku pasrah dengan apa yang aku ada.....

     Sedang aku mengelamun,tiba2 aku terdengar seperti ada bunyi benda terjatuh dibelakang ku."gedebukkk"Kuat juga bunyinya sehingga aku hilang tumpuan seketika.Aku terperanjat.Tayar motor ku hampir mengelepar ke tepi jalan.Aku terpaksa menggunakan kedua2 belah kaki ku sebagai kuda2 emergensi untuk mengawal motor dari terjatuh kedalam parit.

     Setelah berjaya mengawal motor ku ke paras normal,aku tumpukan kembali ingatan ku pada bunyi yang baru berlaku tadi.Jauh disudut limpa aku,aku begitu ingin mengetahui bunyi apakah itu.Namun hati dan jantung ku membisikan........jangan pandang belakang......Namun naluri ingin tahu ku,memaksa kepala ku untuk menoleh ke belakang......Lalu aku memberhentikan motor di tepi jalan.Sebaik sahaja aku memandang ke belakang.......hati ku berderau....

     CISSSSSSSSSS.......

     Rupa2nya buntil getah buku yang baru aku tibai tadi telah terjatuh.Patutlah terhuyung-hayang motor ku dibuatnya.Hampeh.......habis berselerak getah buku di atas jalan.Aku buntu.Otak kanan ku tidak dapat berfikir dengan logik.Namun aku harus membuat satu keputusan yang tepat.Akhirnya,setelah berfikir dengan otak kiri ku,aku membuat keputusan untuk cabut lari.Semua ini ku laku kan kerana aku tak mahu perbuatan ku diketahui orang.

     Tanpa berfikir panjang lagi,aku terus cabut dengan lajunya dari tempat kejadian.Hampir 1 kilo aku cabut lari,tiba2 otak kanan ku mampu berfikir dengan normal semula.Aku berhenti seketika di tepi jalan.Ingatan ku telah pulih semula.Kini baru aku teringat,yang aku cabut lari dengan berlari.......Motor ku tertinggal ditempat kejadian.Sekali lagi......

     CISSSSSSSSSS......


MORAL:Jangan mencuri,nanti sesuatu akan tercuri dari kita.(ilang ingatan la pulak...)