Sunday, September 8, 2013

SELAMAT JALAN ROMEO-NASIB BAIK ENGKAU KIM

Hari minggu adalah hari yang amat membosankan bagi orang seperti aku kalau asyik terperap dalam bilik dari pagi sampai ke malam dan dari  malam sampai ke pagi balik.Jadi aku atur langkah menuju ke kota raya.Aku belum fikir mana tempat nak aku tuju hari ni.Apa2 hal pun,gerak dulu,dalam kereta boleh difikirkan.

Namun dah hampir sampai ke kota raya,otak aku masih belum dapat membuat sebarang kesimpulan muktamat,kemana harus aku berlabuh.Akhirnya aku berhenti dihadapan sebuah kedai menjual barangan logam.Bukan niat aku nak kesana,cuma disitu je ada parking yang kosong.Aku melangkah keluar tanpa tujuan.Pusing punya pusing aku terpandang sebuah kedai menjual dvd.Ok,cantik,aku akan kesana.Bukan untuk membeli dvd,tetapi untuk berjumpa seseorang.

Pintu kedai aku tolak.Melangkah masuk sambil mata aku liar memandang kekiri dan kanan.Tak nampak pulak budak ni ke dia tak bekerja hari ni.Aku membuat tekaan selepas apa yang aku cari tidak ketemui.Aku ambil keputusan untuk keluar.Sebaik sahaja aku berpusing mengadap kepintu terdengar satu suara  pelat berbahasa melayu memanggil nama aku..

"Rom..Rom..Itu awak ka..?Wa ada sini lah.."

"La,,aku ingat engkau tak ada tadi,aku nak blah je..."

"Ada,,wa sibuk sikit sana belakang..Lama tak nampak awak,awak sibuk ka..?"

"Aku macam biasa je,sibuk ke tak sibuk sama je...Jom,aku belanja engkau makan,lagi pun lama dah kita tak sembang2..."

"Boleh,jom,lagi pun sekarang time makan ma... saya belanja.."

Kami keluar dari kedai dvd bersama.Kedai makan tak jauh dari situ,jadi tak perlu naik kereta.Lagi pun aku bukan jenis yang suka pilih memilih tempat makan,asalkan halal dan bersih,cukup..Ops,lupa pulak aku nak perkenalkan kat korang siapa budak cina bersama dengan aku sekarang.Namanya Kim,asal Seremban,ni duk kat kota dah 3 tahun..Kerja biasa je,sebab spm lingkup.Tapi aku respek dengan budak2 cina sebab diorang gigih mencari rezki biar pun masih muda dan berjauhan dengan keluarga.

Aku kenal dengan Kim semasa beratur untuk membeli tiket bas di terminal bas Seremban.Kim beratur dihadapan aku.Hari tu pulak punya lah ramai yang beratur untuk ke kota.Masing2 berasak asak untuk mendapatkan tiket.Termasuk lah aku dan Kim.Bukan niat aku nak mengorat Kim,lebih2 lagi dalam keadaan hiruk pikuk di kaunter tiket.Namun disebabkan badan Kim yang kecil membuatkan dia susah untuk berebut.Sering kali Kim ditolak kekiri dan kekanan,sampai aku naik kesian pulak.Lalu aku menawarkan diri untuk membelikan tiket bas buat Kim.Mungkin merasakan yang dirinya dah naik penyek dihimpit kedepan ,kebelakang,Kim terus bersetuju bila aku tawarkan diri membantunya walau pun Kim tak mengenali aku.Kim hulurkan duit,tapi aku tolak,aku katakan kepadanya,biar aku beli dulu,nanti baru bayar bila dapat tiket.Lalu aku suruh Kim tunggu di bangku simen bersebelahan kedai majalah.

Setelah tiket berjaya aku beli,lalu aku menuju kearah Kim yang masih menunggu.Kesian betul aku tengok amoy cina ni dengan beg besar mengalahkan orang nak pergi ke Mekah.Tiket aku berikan dan disambut oleh Kim sambil menghulurkan pula duit bayaran tiket.Namun aku tolak.Aku katakan padanya aku belanja.Kim mengucapkan terima kasih sambil bertanya tujuan aku nak kemana.Aku katakan kepadanya yang aku hanya membelikan tiket untuk kawan aku.Jadi apa salahnya aku belikan sekali tiket untuk Kim.Kim mengangguk lalu memperkenalkan dirinya dan tujuan dia hendak ke kota.Aku hanya tersenyum dan kemudian meminta diri untuk beredar.

Kami berpisah disitu.Aku melangkah pergi.Bagi aku itu hanyalah pertemuan biasa yang tak membawa apa2 makna  kepada aku.Kim aku lupakan,hinggalah pada awal tahun yang lalu aku terserempak dengannya di dalam sebuah kedai dvd.Mulanya aku tak perasan,namun sebaik sahaja aku terdengar pelat kata2nya melayan pelanggan,minda aku pantas merungkaikan memory data didalam otak.Aku yakin,pasti budak cina di terminal bas dulu..Tambah pulak dengan susuk tubuhnya yang kecil molek,aku pasti sangat.Lalu aku beranikan diri bertanya kepadanya.Bagi aku tak rugi apa pun kalau tersalah orang,Bukan kena bayar pun.

Dan seperti aku,dia pun ingat2 lupa..namun yang pasti dia adalah Kim.Kami bersembang panjang.Disitu lah bermula perhubungan aku dengan Kim sampai sekarang.

"Awak,awak mahu makan apa...?Saya order..."Lamunan aku terhenti.Pertanyaan Kim belum aku jawap.Aku masih terpingga2..

"Apa...?"Balas aku semula..

"Awak mahu makan apa...Saya pergi order..Awak ingat sapa..Ingat amoy ka..?Kesitu pulak pergimya amoy ni..

"Nasi ayam,sos tiram lebih.."

Aku biarkan Kim memesan makanan.Aku lihat ada dua tiga bijik mata yang asyik memerhatikan aku dan Kim..Pelik sangat ke aku ni..?Tak pernah tengok orang melayu kawan dengan amoy cina ke..?Jeles kot,maklumlah,Kim putih melepak,rambut ikal mayang,comel dan kiut.Dia orang ingat Kim tu awek aku kot...Bodoh betul..Setakat keluar makan berdua ni,,bagi aku biasa je..Yang penting aku tak makan sesorang.Sebab kebiasaan aku makan mesti berteman,tu sebab aku ada ramai kenalan lebih2 lagi dari golongan wanita,,keh keh keh..Sebab diorang ni saja yang sanggup hidangkan makanan tuk aku...Maklumlah,aku belum ada bini...

Sebut pasal bini..Ada gak rasa dihati nak berbini...Tetapi dengan siapa..Memang aku ada ramai kenalan..Namun nak mencari yang sehati sejiwa tu yang susah.Aku mencari yang sanggup sehidup dan semati dengan aku walau apa sekalipun keadaan aku.Itu satu bab,,satu bab lagi lagi parah..nak tahu apa..?Perangai diorang lah.Setiap yang aku kenal mempunyai perangai yang berbeza.Ada lebih ada kurangnya.nak cari yang sempurna 100% mang susah,,tapi kalau dapat yang sedang2 pun dah kira ok.

Amoy ni pun salah seorang dari calon aku gak.Tapi aku tak sanggup nak ambil resiko.Maklumlah,aku pun belajar agama tak setinggi mana.takut nanti dia terabai.Dibuatnya dia murtad setelah masuk islam,,mati aku dibuatnya..Semua itu kemungkinan yang harus aku ambil kira.

Pesanan dah sampai.Kim yang bawa.Kami terus makan.Seperti biasa kalau makan dengan Kim,dia akan tengok aku makan terlebih dalu.Setelah 4,5 sudu nasik aku lolok ke perut,barulah Kim makan.Katanya nak hormat kat aku..Hadoy,,macam2 amoy ni..Aku kalau dah lapar,aku balun je,,tak kira yang berhormat baik lah duduk depan aku...Kim hanya tersenyum memerhatikan aku...

"Rom,kenapa awak cari saya...?Lama awak tak datang..Rindu sama saya ka..."

Tanya Kim memecahkan keheningan aku..

"Ya.rindu lah ni..Tu yang cari awak..."Balas aku pendek walau pun dalam hati aku sebentar tadi tak terfikir langsung nak mencari Kim..

"Tak boleh rindu2 maaa...Nanti dosa...."Kata Kim sambil tersenyum..

Amboi,amoy ni..Kesitu pulak dia.

"Tak apa,nanti awak nikah dengan saya,tak perlu rindu2 lagi dan tak berdosa...."Balas aku berseloroh dan Kim masih tersenyum.Kami teruskan makan.Tak banyak yang kami bualkan,maklumlah masa terhad.Kim kena masuk kerja semula.Aku hantar Kim sampai ke pintu kedai dvd.Aku tak masuk.Aku biarkan Kim masuk sambil matanya tetap memandang kearah mata aku.Terasa seperti ada satu perhubungan diantara aku dan Kim.Mungkin Kim juga turut merasainya.Arght...Lupakan saja..Mengarut saja semua tu...

Kedai dvd aku tinggalkan.Perut pun dah kenyang.Makan pun orang belanja.Apa nak lagi..?Apa lagi,melepak la kat kota raya sambil menunggu waktu zuhor...Kereta aku pecut menuju ke plaza kota raya......Aku  tersenyum meninggalkan Kim dengan keseronokan.Seronok dilayan waktu makan macam dah bergelar suami isteri la pulak....Kim,Kim....kenapa engkau Kim...Bukan Tijah ke,Bibah ke,Gayah ke.Kalau tak kan senang terus masuk meminang je......He he he...