Thursday, November 25, 2010

MILAH OH MILAH


Dud-Milah,ekau raso2 orang kona tak kito....?


Milah-Ontah lah...Raso2 tak gak eh..


Dud-Den bukan apo,kang ekau raso sogan lak merompit ngan den.Den ni dudo anak satu,harto tak do,muko tak hensom,porot boroi lak tu...


Milah-Apo nak malu an bang...Milah pun jando,samo cam abang..


Dud-Ooo...Tak malu kau Milah....


Milah-Tak do apo Milah nak malu....


Dud-Ihh...Ihh..Milah,ekau jangan polok kuek2 bona ketiak den tu....Goli-goloman lak den ha..


Milah-Yang abang tak pakai baju sapo suruh..?


Dud-Untuk pengotahuan ekau Milah,merompit sesambe tak bebaju neh adolah kegomaran den semonjak dulu lae...Akak ekau mintak corai marin pun pasai ni lah...


Milah-Pasai apo lak bang..?


Dud-Satu potang,den ngan akak kau poi merompit.Den macam biaso,tak bebaju lah.Tetibo ado polis buek sokatan jalan.IC den lak tetingga lam poket baju kek umah.Den kono tahan lokap,polis cas den pendatang dari Kamboja.Akak ekau nangih guling2 kek topi jalan pasai malu ngan den.Time2 tu yo dio kato dio tak kona den.Dio kato,dio cumo numpang den pasai dah tetingga bas tuk poi kojo kilang kek Ulu Yam.Lopeh kejadian tu,akak kau mintak corai.Kato eh dio malu dapek laki cam den ni ha....Milah,kang kalau ado polis kek dopan nun,ekau jangan lak guling2 ateh jalan cam akak kau dulu...Kito tompoh sesamo yo...


Milah-Ni abang ado bawak IC tak...?


Dud-Alamak....Milah,den lupo lah....tetingga kek umah dalam baju motong den.....


Milah-Hampehhhhh....Tak nak ikutttttt..Turun an Milah kek sini...Milah tak sanggup...Uwaaaaaa...


Dud-Tu yang den malehhhhh story lobih2.....Masok ekau ni Milah,Dah 18 orang jando naik moto sekorek jalan dongan den.....Eden yang malang.....

AKU ADA SATU TEKA-TEKI.

PUTERA KEMBAR








     Pada zaman dahulu,didalam sebuah negeri,ada seorang raja yang sedang gering.Baginda mempunyai dua orang putera kembar yang bakal menggantikan baginda menjadi raja,apabila baginda mangkat nanti.Namun baginda tidak tahu,diantara putera berdua itu,siapa yang paling layak menjadi raja.Kedua2nya sama handal.Sama bijaksana.Sama gagah.Sama berani dan sama handal menunggang kuda.Seorang bernama Husin,seorang lagi bernama Hasan.Kuda mereka juga kembar.Mereka dapat membezakan kuda2 itu,tetapi kuda2 itu tidak dapat membezakan tuan2 mereka,kerana Hasan dan Husin mempunyai rupa dan perwatakan yang sama.


     Akhirnya,setelah baginda berbincang dengan penasehat diraja,baginda bersetuju untuk mengadakan satu pertandingan berlumba kuda diantara Hasan dan Husin.Pemenang akan ditabalkan menjadi raja.


     Maka baginda pun bertitah kepada dua puteranya....


     "Wahai anak2 ku,pada subuh esok,sebelum matahari terbit diufuk timur,kamu berdua harus mengambil kuda masing2 dan berlumba hingga sampai kepintu gerbang istana selatan.Kuda siapa yang masuk dahulu kepintu gerbang istana selatan,akan diistiharkan sebagai pemenang dan akan ditabalkan menjadi raja."


     "Syarat2nya,kamu berdua tidak dibenarkan turun dari kuda dan meninggalkan kuda kamu disepanjang perlumbaan itu.Andainya kamu berdua turun dari kuda dan meninggalkan kuda kamu,kamu akan diistiharkan kalah.Jadi teruskan berlumba walau apa pun yang berlaku himgga sampai kepintu gerbang istana selatan."


     Sampai masa yang ditetapkan....


     Disatu subuh yang gelap,tanpa cahaya sedikit pun,kedua2 putera itu menuju kekandang kuda.Mereka mengambil kuda masing2.Kemudian trompet ditiupkan oleh penasehat diraja,maka perlumbaan pun bermula.


     Kedua2 putera itu berlumba dengan bersungguh2.Masing2 sama hantal dan tangkas menunggang kuda.Kuda2 mereka sering potong-memotong antara satu sama lain.Masing2 tidak mahu kalah.


     Akhirnya,setelah setengah hari perlumbaan,mereka pun hampir sampai kepenamat.Namun sebaik sahaja sampai didepan pintu gerbang istana selatan,kedua2 putera itu memberhentikan kuda2 mereka dengan serentak.Masing2 tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan.Pada hal,sesiapa yang masuk dahulu akan diistiharkan sebagai pemenang.


     Masing2 berbalas-balas kata....


Hasan -"Saudara ku,masuklah dahulu...."
Husin -"Tidak saudara ku,kamu lah masuk dahulu..."
Hasan -"Tak mengapa...kamu masuk lah.."
Husin -"Tidak saudara ku,aku relakan kamu masuk dahulu..."
Hasan -"Jangan begitu saudara..kamu lah yang patut masuk dahulu.."


     Kenapa boleh berlaku demikian pula?Mulanya masing2 beriya2 untuk menang.Akhirnya,masing2 menolak pula untuk menang...masing2 tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan.


     Mereka berdua terus suruh-menyuruh,sehinggalah kamu dapat mencari jawapannya.


     Soalannya....


     Kenapa kedua petera itu tidak mahu masuk kepintu gerbang istana selatan dan diistiharkan sebagai pemenang dan seterusnya dilantik menjadi raja.....?


     Sesapa yang nak cuba jawab,boleh jawab.Kalau jawapan korang tepat,nanti aku bagi hadiah.Saudara-mara tidak dibenarkan mencuba,nanti korang kautim lak ngan aku.....ha ha..