Monday, May 23, 2011

PERINGATAN UNTUK WANITA YANG TIDAK BERTUDUNG...


     Assalammualaikum..


Baru2 ini aku ada mendengar ceramah bertajuk siapa penghuni neraka...Yang paling menarik untuk aku kongsi bersama ialah,wanita lebih ramai menghuni neraka dari lelaki.Dan salah satu sebab yang paling paling menarik tentang wanita yang menghuni neraka ini adalah kerana mereka tidak menjaga aurat mereka semasa didunia.

Aku tak pandai nak tulis berbunga2.Korang baca ye lah...

 - Rambut.

Ustaz-Assalammualaikum dik,boleh saya bertanya,kenapa adik tidak menutup aurat semasa berada diluar rumah..?

Noni-Waalaikumsalam,sebelum saya jawab,awak ni siapa nak jaga hal saya..?

Ustaz-Saya hanya seorang hamba Allah yang lemah dan ingin sampai menyampai perkara yang baik sesama insan...

Noni-Kalau macam tu awak ni tersalah tempat..Ada lebih baik awak berceramah di masjid ataupun surau2...Ini tempat menunggu bas..

Ustaz-Terpulanglah apa adik nak cakap...Cuma saya nak bagitahu yang rambut itu aurat wanita, mendedahkan rambut adalah berdosa...Kan elok kalau adik keluar rumah dengan memakai kain tudung...

Noni-Rambut ini rambut saya,awak tak ada hak nak paksa saya pakai itu pakai ini..Dan untuk pengetahuan awak, mak bapak saya pun tak pernah paksa saya pakai tudung...Rimas lah...Awak apa tahu,awak lelaki...

Ustaz-Adik,walaupun mak bapak adik tak paksa pakai tudung,tak kan adik tak pernah belajar disekolah yang menutup rambut itu wajib bagi wanita yang telah baligh..?

Noni-Entah...Saya tak ingat..

Ustaz-Haa..Jadi sekarang ni tuhan dah gerakkan hati seseorang untuk ingatkan adik apa yang adik dah lupakan...

Noni-Maksud awak..?

Ustaz-Mungkin tuhan masih sayangkan adik..Dan tak mahu adik terlajak jauh,lalu mempertemukan adik dengan saya di hentian bas ini...

noni-Tuhan mempertemukan saya dengan awak kerana tuhan masih sayangkan saya...Saya bertambah tak faham lah....?

Ustaz-Begini...Bagaimana jika tika dan saat ini bukan saya yang berada disini..?Bagaimana jika seorang pemabuk atau penipu yang sama2 menunggu bas disini..?Dapat adik bayangkan apa yang akan terjadi..?Adik tahu apa yang difikir oleh seorang pemabuk..?Adik tahu apa yang difikirkan oleh seorang penipu..?Mereka hanya memikirkan yang adik adalah seorang mangsa....Lebih2 lagi di waktu malam begini...

Noni-Tak terfikir pulak saya sampai ketahap itu...Oh ya,awak ni siapa..?

Ustaz-Telah saya katakan tadi,saya hanya makhluk tuhan yang lemah.Berpesan2 kepada kebenaran itu kan dituntut agama...

Noni-Boleh saya katakan sesuatu...?

Ustaz-Ya..

Noni-Saya masih muda,apa salahnya saya mendedahkan rambut saya seketika,nanti bila dah tua saya pakailah kain tudung....

Ustaz-Adik,adik tahu tak...?Kata2 macam adik ni lah yang membuatkan ramai penghuni neraka itu dari golongan wanita...

Noni-Kenapa awak berkata begitu...?

Ustaz-Begini dik....Sepatutnya dimasa muda ini lah adik wajib menutup rambut.Dimana adik masih cantik,kerana rambut itu akan menambahkan lagi berahi kepada lelaki yang memandang adik....Bukannya apabila adik dah tua nanti...Masa itu adik dah tak cantik lagi.Orang tengok uban adik pun lari,apa lagi nak dekat..Lagi pun itu kalau umor adik panjang dan sempat bertaubat...Bagaimana kalau umor adik pendek dan tak sempat bertaubat..?

Noni-Masuk akal juga kata2 awak ni...nanti lah saya fikir kan...

Ustaz-Alhamdulillah...Syukur..Sekurang2nya telah dibukakan hati adik  dan ditunjukkan jalan kebenaran...

Bas sampai.lalu Noni menaiki bas itu sementara si Ustaz masih lagi menadah tangan berdoa....Bas perlahan2 meninggalkan si Ustaz...

Bas penuh dengan penumpang.Hanya ada satu tempat kosong bersebelahan seorang lelaki..Noni terus duduk sambil menjeling kearah lelaki itu..Selang beberapa minit...

Lelaki-Hai...nak kemana..?

Noni-Kerja..

Lelaki-Kerja kat mana..?

Noni-Kat Hotel XYZ...

Lelaki-Ooo..Kalau macam tu tak jauh lah dengan tempat kerja saya...

Noni-Awak kerja kat mana..?

Lelaki-Kat pejabat pengiklanan,sebelah hotel yang awak kerja tu...

Noni-Wah...Kalau macam tu awak ni bekerja dengan model2 ternama lah...?

lelaki-Ada lah sikit2...Saya tengok potongan badan awak pun menarik jugak...Ada gaya model..hi hi..

noni-Awak biar betul...?Orang macam saya ni ada peluang ke nak jadi model..?Belajar pun tak setinggi mana..

Lelaki-Yang penting potongan badan awak menarik...Belajar tu nombor dua..Dengan rambut awak yang ikal bak mayang mengurai ni,saya rasa tak jadi masaalah untuk awak jadi tekenal...Percaya lah cakap saya...Lagi pun gaji yang akan awak terima nanti berpuluh2 ribu sebulan...Awak tak mahu ke hidup mewah..?Berapa sangatlah gaji awak sebagai pekerja hotel tu...

Noni-Tapi....

Lelaki-Tapi apa pula...

noni-Tadi saya ada berjumpa dengan seorang lelaki di perhentian bas,menurutnya memperagakan rambut itu haram,yakni mendedahkan aurat....Saya takut lah...

Lelaki-Itu perkara kecil..Apa yang nak dirisaukan...Nanti esok lusa bila dah kumpul duit banyak,berhentilah jadi model...Masa tu pakailah tudung dan tutuplah aurat...Bukan lama pun,dua tiga tahun je...

Noni-Awak biar betul...?

Lelaki-Betul...Takkan saya nak tipu pulak...Bukan sampai sepuluh tahun pun...Sekejap saja...Nah..Ni kad saya,nanti kalau berubah fikiran,talifon saya..

Noni-Ok...Nanti saya fikirkan...

Perjalanan masih jauh...Fikiran Noni melayang2...Memikirkan tawaran menjadi model yang ditawarkan oleh lelaki disebelahnya...Betul juga kata lelaki itu...Bila lagi nak merasa gaji yang banyak..?Nak harapkan kerja di hotel..?Pendapatan tak seberapa itu hanya habis untuk sewa rumah dan keperluan dapur...Tapi,bagaimana pula dengan nasihat Ustaz di perhentian bas tadi...?Aduh...Pening jugak kepala aku...Namun peluang bukan selalu datang...Ahh..Aku harung ajalah...Bukan lama pun...Dalam tiga tahun je...Lepas tu aku tutuplah aurat...Ok,ngam...Besok aku talifon lelaki tu...Tak sabar lak nak rasa dapat duit ribu2 sebulan....

Tiba2 bas dibrek mengejut...Satu denduman kuat kedengaran..

Esoknya,dimuka depan akhbar2 tempatan,satu kemalangan ngeri telah berlaku membabitkan sebuah bas dangan sebuah lori....Kesemua penumpang bas dan pemandu lori tebunoh,termasuk Noni.....Yang sedang berangan2 untuk menjadi seorang model.....


Moral / Peluang hanya datang sekali....................

Tuesday, May 17, 2011

CIKGU..Selamat Hari Guru.maafkan aku,aku hanya pemungut sampah..

     Cikgu...Aku tak pernah meminta kehidupan yang sebegini...Jauh dilubuk hati ku...Aku juga mahu menghabiskan masa kecil ku seperti kanak2 yang lain...Bergembira bersama keluarga...Bermain bersama rakan2 dipetang hari...Berkelah dihujung minggu...Dan yang lebih ku idamkan....Seorang guru yang dapat memberi  pelajaran demi masa depan ku.

     Cikgu...Dalam dingin pagi,disaat rakan2 sebaya ku bersiap untuk ke sekolah,aku pula telah bermandikan peluh dan kabus demi untuk mencari sesuap nasi....Tiada sarapan yang enak...Tiada pakaian seragam putih...Tiada ibu yang menemaniku hingga ke pintu pagar...Tiada ayah yang menghantar ku...Tiada simpati...Tiada belas kasihan..Yang ada hanyalah sesusuk tubuh kecil yang harus diberi makan agar terus hidup...

     Cikgu...Di saat rakan2 sebaya berkemas untuk pulang dari sekolah,aku masih berhempas pulas membanting tulang empat kerat dicelahan sampah...Alangkah seronoknya jika aku juga sedang berkemas2 untuk pulang dari sekolah...Alangkah seronoknya ketika menanti ayah datang menjemput dipagar sekolah...Alangkah seronoknya ketika melihat ibu menanti dimuka pintu...Alangkah seronoknya menjamu hidangan tengah hari bersama keluarga...Namun apa daya ku...Semua itu hanyalah mimpi yang tak mungkin menjadi kenyataan...

     Cikgu...Hanya satu pinta ku...Didiklah rakan2 ku yang berpeluang menjejakkan kaki ke sekolah...Didiklah ia sehingga berjaya...Didiklah ia sehingga menjadi insan yang berguna...Didiklah ia sehingga menjadi kebanggaan keluarga...didiklah ia sehingga ke puncak menara gading...Semoga suatu hari nanti ia akan menyambung usaha murni cikgu mendidik anak bangsanya pula...

     Cikgu...Maaf kan aku...

Selamat menyambut hari guru...

Hanya itu yang mampu aku ucapkan...Dengan didikan yang cikgu berikan kepada rakan2 ku,diharap suatu hari nanti tiada lagi pemungut sampah seperti aku...


Wednesday, May 11, 2011

13 KEAJAIBAN ALAM - tumbuhan seakan kemaluan lelaki

Maaf dari aku...tiada catatan untuk kali ini,hanya gambar.Otak aku beku.Jadi korang lihat2 aje lah...












































Monday, May 9, 2011

PETUA MENCARI BENDA HILANG MELALUI INTERNET

     Assalammualaikum,,

Untuk Catatan kali ni,aku nak kongsi dengan korang satu petua ataupun cara2 yang amat mudah untuk korang yang mengalami masaalah pelupa.Terutama bagi mereka yang mudah terlupa dimana letaknya sesuatu barang yang biasa digunakan.Contohnya seperti,lupa dimana letaknya kunci rumah.Lebih2 lagi masa tu kita bersaorangan,tiada sesiapa untuk bertanya.

Caranya amat mudah sekali.Dengan majunya sistem teknologi hari ini,kita boleh peralatkannya untuk kemudahan kita.Nak tahu caranya..?Senang jew.Sila ikut langkah2 dibawah ini dengan betul dan banyak bersabar....





Langkah 1-Buka mana2 pelayar web yang korang suka.Contoh,Google,Yahoo atau pun Mozilla firefox.(contoh seperti gambar diatas) Pastikan korang mempunyai line internet yang penoh.Kalau line suam2 kuku,petua ni tak berapa nak lancar.






Langkah 2-Kemudian korang pergi keruangan search,taipkan apa2 yang korang nak cari.(contoh seperti gambar diatas) kunci rumah ke,kunci kereta ke,handset ke,apa2 ke...Namun pastikan apa yang korang nak cari tu berada disekitar rumah korang.Kalau diluar kawasan,ia tak akan menjadi.

Langkah 3-Lepas tu korang klik butang 'search'.Korang akan dapat jawapan dimana lokasi barang yang dicari dalam masa tak sampai seminit.(contoh seperti gambar dibawah) Sangat mudah.Tapi korang tak pernah terfikir nak buat macam ni kan..?





Bagaimana?Korang dah cuba 3 langkah mudah diatas untuk mencari sesuatu yang korang tak ingat taruk kat mana?Kalau korang dah cuba tetapi tidak mendapat jawapan seperti yang diinginkan,anggap le line internet kat rumah korang suam2 kuku.....Ha ha ha...Apa2 pun selamat mencuba,mana tahu nasib korang baik.Aku tak cuba pun.....memang hampeh..!! Ha ha ha....Jangan mareee...


MORAL - JANGAN MUDAH TERPEDAYA DENGAN SESUATU YANG ANDA BACA SEBELUM MEMAHAMINYA

Wednesday, May 4, 2011

ADAKAH SEEKOR TOYOL..?

     Apa yang korang fikir kali pertama melihat gambar disebelah..?Adakah seekor toyol..?Adakah seekor anak jin..?Adakah seekor jenglot..?Atau seekor hantu yang berjaya ditangkap..?Jika itu adalah tekaan korang,,korang memang tersilap besar...

     Bukan anak jin,bukan toyol,bukan jenglot dan bukan hantu.Ia sebenarnya sejenis ubi seperti keledek yang boleh dimakan.Atau lebih tepat lagi,sejenis ginseng.

     Ubi herba ini bernama,He-Shou-Wu.Nama saintifiknya Polygonum Multiflorum.Sepanjang antara 3 ke 4 kaki.Berat dalam 4 kg.Ia didakwa boleh hidup sehingga 100 tahun.Ia juga dijadikan sebagai ubat di negara Cina dan Jepun.

     Ubi ini hanya terdapat di negara Cina.Menurut kisah orang2 disana,ubi ini mempunyai 2 spisis jantan dan betina.Dan ia hidup berpasangan.Namun bukan semua tanaman ini menghasilkan ubi yang berbentuk seperti manusia dan mempunyai alat kelamin.

Ada satu kisah dongeng yang popular dinegara Cina berkaitan dengan ubi ini.Menurut kesahnya :-

   Pada zaman Dinasti Tang,ada seorang pria yang bernama Tian'er He.Beliau berasal dari Wilayah Zhou.Berusia dalam lingkungan 58 tahun dan masih bujang.Beliau sering sakit2 dan berbadan lemah.Namun beliau suka meminum arak. 

     Pada satu malam,dalam keadaan mabuk ketika hendak pulang kerumah,beliau telah terjatuh ditepi semak dan terus tertidur.Setelah agak lama beliau terjaga dan terlihat dua jenis benda saling berkait antara satu sama lain.Benda itu sejenis ubi tetapi berbentuk seakan2   manusia.

     Beliau bangun dan cuba memisahkan ubi yang seakan2 sedang mengawan itu.Namun setelah 2,3 kali beliau pisahkan,ubi itu masih terus bercantum semula.Akhirnya beliau berputus asa lalu mengambil keputusan untuk membawa ubi itu balik kerumah.  Ubi itu kemudiannya dikeringkan dan disimpan.

    Beliau ada bertanya kepada penduduk desa berkenaan dengan ubi itu,namun tiada siapa yang tahu.hinggalah pada suatu hari beliau bertemu dengan seorang sami.Menurut sami itu,Tian'er sudah berumur namun masih bujang dan sering sakit2 juga lemah badan.Beliau mencadangkan agar Tian'er memakan ubi itu.Menurut sami itu,ubi itu telah dikeringkan,namun masih melekat dan setia bersama pasangannya.Tentu ia mempunyai khasiat yang tinggi dalam perubatan.

     Lalu Tian'er memakan ubi itu bersama buah anggur setiap hari.Beberapa bulan kemudian Tian'er berasa badannya begitu sihat dan berkeinginan untuk berumah tangga.

     Setelah 2 tahun mengamalkan memakan tanaman itu,akhirnya Tian'er sembuh dari semua penyakit yang dihidapinya.Beliau juga telah berkahwin dan mempunyai anak.Beliau didakwa telah hidup hampir 160 tahun kerana mengamalkan memakan ubi tersebut.

     Bagaimana..?Korang percaya tak..?Terpulang pada korang.Bagi aku kalau ubi ni betul,itu semua tanda kebesaran tuhan,Allah Yang Maha Besar.Tiada yang mustahil baginya.Dan kalau ubi ini palsu,ini semua kerja orang2 yang tak bermoral.