Friday, September 6, 2013

SESUATU YANG KORANG LUPA TENTANG JIN WALAUPUN SETIAP HARI KORANG PAKAI JEANS.




JEANs atau pun JIN,kata orang melayu adalah sejenis seluar yang semua orang kenal tak kira usia.Semua pernah menggunakan Jin.Dari budak kecik belum pandai berjalan hinggalah atuk yang dah tak larat nak berjalan juga pakai Jin.Dari orang susah merempat sampailah ke artis terkenal,semuanya pakai Jin.Suatu masa dulu,kalau tak pakai Jin,bermakna tak rock..Heh heh..





Tak kira apa pun pekerjaan korang atau apa pun status korang,korang tetap pakai Jin.Mahal atau murah bukanlah alasan untuk tidak memakai Jin.Jin begitu selesa dipakai walau pun seharian.Dan kalau nak lebih selesa lagi basuhlah Jin tu setahun sekali,bersebatilah bau Jin dengan bau badan korang..Ha ha ha..







Ini Param,seorang penoreh getah dari Semambu Estet.Kerjanya tiap2 hari adalah menyembah pokoK getah.Pendapatannya dalam lingkungan 1500 ringgit sebulan.Beliau sanggup menghabiskan wang gajinya semata2 untuk membeli Jin.Kata Param,"Saya kalu potong susu,Jin juga ada pakai.Lain seluar tara pakai.Tara tahan.Ini Jin banyak tahan,itu susu getah kena kalu,tara rosak..Harga ada sikit mahal,tara pa...Jin punya pasal saya kasi habis 1 bulan gaji.."






Ini pula Cik Mat Palo Batu dari Pasir Mas,Kelantan.Kerjanya memetik buah kelapa.Dia juga turut memakai Jin.10 tahun dulu sewaktu gaji bulanannya lumayan kerana pokok kelapa masih banyak belum ditebang,dia mampu membeli Jin jenama terkenal.Kini didalam kegawatan ekonomi,dia masih memakai Jin,walau pun tak berjenama..






Bayangkan 6 tahun memakai seluar yang sama....Tapi tak boleh lawan yang 2 tahun pakai tak pernah basuh2...Kalau tak percaya tanya pelancung2 kelas ketiga yang bersepah kat negara kita ni.Yang kebiasaannya menunggu untuk menumpang kereta atau pun lori ditepi jalan.Paling dekat korang boleh rapat kepadanya adalah pada jarak 5 kaki..Lebih dekat pada itu,maka semputlah jantung korang..He he he..







Sehari kalau tak pakai Jin,rasa nak mati...Tu sebab ada budak sekolah yang sanggup pakai Jin hijau kesekolah kerana tak rela berpisah dengan Jin.Tapi sendiri mahu ingat lah,kalau kena memang tak dapat lari punya.Tambah2 pulak kalau guru disiplin bukan kaki Jin.Mahu berbirat lipan kat bontot.keh keh keh





Kalau waktu sekolah dah pakai Jin,bila dah habis sekolah,apa lagi,berhantu terus..Hari2 dengan Jin.Satu je pantangnya Jin ni,tak boleh bawa pergi temuduga kerja pejabat.Kalau korang pakai juga,alamat esok pagi korang kena isik borang baru untuk mohon kerja lain pulak.Kalau korang berjaya dapat pekerjaan di opis walaupun masa temuduga pakai Jin,itu mungkin kes terpencil dan yang pasti penemuduga itu rabun tak kenal mana Jin mana hantu...






Di kampung namanya Saodah,kini dah duk bandar kerja kilang.Nama pun dah tukar jadi Syasa,,Hari tak bekerja tak boleh pisahkan dengan Jin.Tidur pun dengan Jin..Jangan kawin dengan jin udah le..Ha ha ha













Kata Syasa atau pun Saodah,Jin2 lusuh yang dah luntur warnanya tidak dibuang.Sebaliknya dipotong dijadikan seluar pendek seksi.Boleh pakai kat dalam rumah sewa.Kalau pakai Jin kontot kat luar rumah nanti dikejar mat bangla pulak..









Beli sudah,pakai sudah,kini tibalah bab yang ditunggu2.Bab basuh membasuh.Sekarang mudah,picit suiz jew Jin boleh terbasuh sendiri.Tapi zaman dulu tak ada semua ni.terpaksa guna tulang 4 kerat untuk membasuh sehelai Jin.Bayangkan kalau korang terpaksa membasuh 10 helai Jin sehari,berapa banyak tulang korang perlu gunakan...keh keh keh







Bagi yang memakai Jin untuk melakukan kerja yang kasar,sudah tentulah membasuhnya pun memerlukan cara yang kasar juga.Ada yang memijak2,ada cara memukul,ada cara merendam 2 hari 2 malam,ada cara hanyutkan di sungai,ada cara merebus dan bermacam2 lagi.Namun tujuannya tetap sama.









Awas bila ingin menjemur Jin.Kalau tersalah jemur alamatnya Jin korang bertukar tuan.Kalau zaman dulu ramai yang bekerja kait kelapa,kini ramai yang bertukar menjadi tukang kait Jin di ampaian.Kalau Jin yang beharga rm200 di kait orang,mau korang menangis 7 hari 7 malam..









Di mana nak beli Jin?Mudah sahaja.Zaman sekarang  dimana2 pun ada peniaga menjual Jin.Dari semurah2 harga hingga semahal2 Jin ada dijual.Cuma kalau korang tak pakar tentang Jin,korang pasti terbeli Jin tiruan buatan Thailand atau pun Cina.Bentuk sama,warna sama,harga murah tapi kualiti tiada..Namun ramai jugak yang memakai Jin jenis itu,kerana harganya murah..Cuma otai2 Jin yang masih bertahan memakai Jin ORI...






Ini Mat Rapi,dah hampir 3 jam ia memilih Jin yang sesuai namun masih belum terjumpa.Jumpa pinggang muat,bontot pulak besar,jumpa peha fit,kaki pulak senteng..Last2 setelah 4 jam masa berlalu,mat Rapi keluar dengan sekotak seluar dalam....Bukan mudah untuk mencari saiz yang sesuai dengan kita sebab kebanyakannya bersaiz orang putih...






Setiap yang bermula pasti akan berakhir.Ada hidup ada mati.Ada A ada Z.Begitu juga dengan Jin.Sekuat mana pun Jin,selasak mana pun Jin,pasti akan berakhir juga.Namun dimana ia berakhir tidak dapat dipastikan.Mungkin di atas pokok cempedak sebagai pembalut buah.Mungkin ada yang menjadi pengesat kaki.Ada juga yang menjadi umpan api atau pun penyumbat lubang air.Dan kalau tak bernasib baik,Jin usang akan digunakan sebagai langsir atau pun sebagai dinding sementara pondok melepas korang...Apa pun kegunaan Jin..Ia tetap hebat sepanjang zaman.Tiada satu pun yang dapat menandingi Jin atau pun Jeans,kata Mat saleh

#Terima kasih kepada kartunis Jon untuk ilustrasi