Friday, September 6, 2013

KARTUN DULU-DULU

klik gambar untuk besarkan
Kemas punya kemas aku terjumpa balik koleksi komik dan kartun lama dalam almari buruk hujung dapur rumah.Rasa2 tak kurang dalam 700 naskah kesemuanya.Ada yang sempurna ada yang dah kabur dan ada gak yang dah melekat.Aku sayang sangat dengan koleksi ni.Antaranya komik Gila-Gila,Gelihati dan Batu Api.Aku tak sanggup nak jual,apa lagi nak buang.Mem aku faham kesukaan aku,dia langsung tak kacau,tu sebab koleksi ini masih ada.Kalau tak dah lama masuk dalam api...Hua hua hua..Paling koman pun kena jual kat kedai kitar semula.

Aku mula mengumpul pada penghujung tahun 70 an.masa tu sanggup berhabis duit tuk beli komik.Tak makan kat sekolah pun tak apa.Janji dapat kumpul duit tuk beli komik.Budak lain nak raya beli mercun,aku tetap beli komik.Bila dah asyik dengan kartun,otak aku pun dah penuh dengan kartun.Pantang jumpa kertas pasti akan aku contengkan dengan watak2 kartun kesukaan aku.Buku latihan sekolah pun tak ketinggalan,turut menjadi mangsa aku.

Ni ada aku sertakan 4 keping kartun yang sempat aku scan,dari komik kartun Gelihati keluaran tahun 1980.Antara kartunis2 yang melukis dalam majalah ni pada masa tu adalah Jenal,Nazan,Yuzal,Mazlan Noor,Jon,Ben,Rajip,Zalie,Jip,Niz,Dinie dan Toto.Aku harap diorang masih sehat hendaknya.Lukisan2 mereka sempoi sahaja.Motifnya masih sama seperti kartun2 yang ada pada zaman sekarang.

Aku tak tahu berapa lama lagi aku boleh bertahan menyimpan komik2 neh.nak harapkan anak2 aku,minat diorang tak sama dengan minat aku.Diorang hanya minat membaca tapi tak berminat nak menyimpan.habis baca,dah...terus melayang,tak tahu letak kat mana bila ditanya..Aku jugak yang jadi tukang kutip....
klik gambar untuk besarkan


klik gambar untuk besarkan

klik gambar untuk besarkan