Monday, September 9, 2013

HONDA BURUK,AIR PANCUT DAN 2 EKOR BURUNG




Melanguk kat stesen bas....Panas nak mampos...Peluh meleleh satu badan..Kalau bukan kerana moto buruk aku buat hal,upah pun tak sanggup aku nak melanguk kat sini...Tengok air pancut kat taman depan tu,,rasa2 aku nak terjun je..Tapi nanti aku di cop gila pulak...Mat bangla pun tak buat perangai macam tu....Tengok kiri,tengok kanan,,ada dua ekor burung bertenggek kat atas batu sebelah air pancut.Seekor betina dan seekor jantan.Aku tengok jam tangan,,ermmm,,pukul 2;30 petang..Panas...mang patut pun burung dua ekor tu bertenggek kat atas batu sebelah air pancut..Asyik sungguh burung dua ekor tu..Bertenggek rapat2 sambil melaga2kan kepala sesama sendiri.Sesekali burung dua ekor tu mengepak2kan kepaknya...Seronok sangat agaknya dapat berdua2an bertenggek ditepi air pancut..

Aku alihklan pandangan kearah bas yang baru berhenti..Berpusu2 orang turun dari bas.Kecik ada besar ada.Tua ada muda ada.Lelaki ada pompuan ada...masing2 sibuk dengan arah tujuan masing2.Cuma aku seorang yang sibuk melihat perangai mereka.Dalam ramai2 yang turun dari bas itu,tidak seorang pun yang mengendahkan 2 ekor burung yang bertenggek di tepi air pancut.Apakah mereka tidak nampak?Atau pun mereka sengaja buat tak nampak?Mungkin dah biasa kot melihat 2 ekor burung ni bertenggek.Tak tau lah aku...

Aku alih pandangan semula kearah 2 ekor burung tu.Dah lesap...Cepat pulak mereka terbang.mencari makanan,mungkin dah kelaparan kot?Agaknya lah....Lantak koranglah,jangan mintak duit kat aku sudahlah...Aku pun tengah kering neh..Cuma yang aku sedih burung 2 ekor tu berbangsa melayu,pastinya beragama islam dan pastinya mak bapak diorang pun melayu dan beragama islam jugak.Melayu memang hebat,tengah hari panas pun boleh buat projek...Tak hirau orang kiri kanan...

Aku...?Aku pun hebat jugak...dah hampir 3 jam aku melangok kat sini menunggu bas yang tak kunjung tiba...Ni semua gara2 moto buruk aku meragam..Sakit perut agaknya,,maklumlah harga minyak dah naik 20 sen..Mau tak sakit perut asyik minum minyak petrol dalam botol meneral kat kedai runcit...Hua hua hua...