Wednesday, October 12, 2011

PAK PANDIR DAN KONDOM


Suatu hari Pak Pandir dan mak Andir pergi kesebuah hospital untuk berjumpa dengan seorang doktor pakar rumahtangga dan sakit puan.

Doktor-Ya pakcik,boleh saya bantu..?

P Pandir-Begini tuan doktor,saya dan isteri saya bercadang untuk tidak melahirkan anak lagi,memandangkan kami telah mempunyai 13 orang anak.Ada tak apa-apa ubat yang dapat berbuat begitu.

Doktor-Ooo...Itu mudah sahaja.Cuba gunakan pil pencegah kehamilan ini.Pil ini harus dimakan setiap hari.Satu biji sekali makan.Pasti pak cik dan mak cik dapat mencegah kehamilan.

P Pandir-Kalau begitu terima kasihlah tuan doktor.Saya akan ikut nasihat tuan doktor.

Pak pandir dan Mak Andir pun pulang kekampung bersama pil perancang keluarga untuk bekalan selama satu bulan.

................................................................................................................

Mereka pun mengamalkan pil perancang itu seperti yang diberitahu oleh doktor.Namun....Pada bulan berikutnya,Mak Andir disahkan mengandung lagi..!!Kecewa dengan situasi itu,Pak Pandir mengajak Mak Andir pergi ke hospital untuk berjumpa dengan doktor pakar yang dirasakannya telah menipu dia dan isterinya.

Doktor-Hai pakcik,apa kabar..?

P Pandir-Kabar kurang baik tuan doktor...

Doktor-Kenapa pula...?

P Pandir-Begini tuan doktor,Tuan doktor telah memperdaya saya dan isteri saya berkenaan dengan pil perancang kehamilan itu.Ia langsung tak berkesan...Lihatlah hasilnya...Isteri saya hamil lagi....

Doktor-Mustahil..?Setakat ini belum ada pelanggan yang merungut mengatakan pil itu tidak berfungsi dengan baik...Adakah pil itu diambil dengan teratur...?

P Pandir-Itu sudah tentu...Saya mengambilnya setiap pagi selepas sarapan...Apa tak betul ke tuan doktor....?

Doktor-Adoi laaaaa.....Itu bukan tak betul lagi...Itu dah kira bahlul tahap gila...!!Yang pak cik pergi makan pil tu buat apa..?Pil tu orang perempuan yang makan...bukan pak cik...

P Pandir-Laa...Kenapa tuan doktor tak cakap awal-awal....?

Doktor-Dah tu pak cik macam bagus je....Saya ingatkan pak cik paham...Begini lah pak cik...Pak cik tunggulah kelahiran anak pak cik yang ke 14 tu dulu...Nanti bila dah bersalin,datang jumpa saya semula,saya akan ajarkan pak cik kaedah yang lain untuk tidak mendapatkan anak lagi,ok...

................................................................................................................

Setelah sembilan bulan,Mak Andir selamat melahirkan anak yang ke 14.Bila habis tempoh berpantang Pak Pandir mengajak Mak Andir untuk ke hospital bagi berjumpa dengan doktor pakar untuk mendapatkan semula nasihat tentang cara-cara untuk tidak mendapatkan anak lagi.

Doktor-Apa kabar pak cik..?

P Pandir-Kabar baik...Saya datang ni atas cadangan tuan doktor dahulu....

Doktor-Ya..Ya..Saya masih ingat lagi...Berkenaan dengan untuk tidak mendapatkan anak lagi kan..?

P Pandir-Ya betul tu tuan doktor...Apa caranya tuan...?

Doktor-Begini pak cik.Saya syorkan pak cik menggunakan kondom...Cara menggunakannya cukup mudah...Pak cik tahu tak cara memakainya..?

P Pandir-Tak tahu tuan doktor...Tuan tolong tunjukan cara menggunakannya...

Doktor-Cara memakainya mudah sahaja pak cik...Begini...(Sambil mengangkat ibu jarinya,si doktor menyarungkan kondom itu ke ibu jarinya sebagai contoh agar Pak Pandir dapat memahaminya dengan mudah...)Dah selesai pak cik...Memakainya cukup mudah dan cepat...Cara ini sangat berkesan pak cik...Dengan syarat pak cik mesti memakainya sebelum melakukan hubungan intim dengan isteri pak cik,ok...?

P Pandir-Baiklah tuan doktor...Saya dah paham sekarang....Terima kasih atas nasihat tuan doktor itu...Saya akan mengamalkannya setiap kali bersama dengan isteri saya..

Mereka pun pulang kerumah dan mengamalkan penggunaan kondom setiap kali ingin melakukan hubungan intim seperti yang diarahkan oleh doktor...

................................................................................................................

Namun sekali lagi....Pada bulan berikutnya,Mak Andir disahkan mengandung lagi......Pak Pandir begitu kecewa sekali...Kali ini kecewanya bercampur dengan marah pada si doktor yang telah mempermain-mainkannya....Lalu Pak Pandir pergi berjumpa dengan doktor itu semula...

P Pandir-Tuan doktor memang dah melampau...Sanggup tuan doktor menipu saya.Kondom yang doktor bekalkan langsung tak mujarab...Isteri saya telah hamil lagi anak ke 15....

Doktor-Ah mustahil....Masakan isteri pak cik boleh hamil kalau pak cik telah menggunakan kondom dengan betul....?Ini mesti pak cik menggunakannya dengan cara yang salah..?

P Pandir-Salah apanya tuan doktor..?Saya ikut apa yang tuan suruh lakukan dengan baik...

Doktor-Betul ke pakcik telah memakainya dengan cara yang betul..?Atau pak cik tersalah memakainya..?

P Pandir-Tiada apa yang salahnya doktor...Setiap kali saya ingin melakukan hubungan intim dengan isteri,saya akan memakai kondom seperti nasihat tuan doktor...(sambil menunjukkan cara-cara memakainya pada ibu jari tangannya..)

Doktor-Cara memakainya betul....Tetapi adakah pak cik memakainya ditempat yang betul...?

P Pandir-Dah tentulah betul tuan doktor...Kalau tuan tak percaya boleh tanya dengan isteri saya,ibu jari tangan kiri ini akan saya pakaikan kondom setiap kali ingin melakukan hubungan intim.....

Doktor-Ibu jari tangan kiri....?Ha ha ha...

P Pandir-Kenapa tuan doktor ketawa....

Doktor-Kenapa pak cik tak sarungkan kondom tu pada ibu jari tangan kanan sekali..?Kah kah kah......

P Pandir-Mungkin itu sebabnya tuan doktor....Saya hanya pakai kondom pada ibu jari tangan kiri...Saya lupa nak pakaikan sekali pada ibu jari tangan kanan....

Doktor-Kah kah kah.....Kah kah kah....Ha ha ha...Ha ha ha...Pak cik tunggu sekejap....Ha ha ha....Nurse.....Tolong ambilkan saya ubat penenang....Kalau boleh yang MJ makan tu...Ha ha ha...Dah tak tahan saya ni.....Kah kah kah.....kondom....Ibu jari...ha ha ha...Ibu jari kaki tak pakai....Kah kah kah...

Perbualan ini terhenti setakat disini....Pak Pandir masih terpingga-pingga dengan kelakuan si doktor..Keliru sungguh beliau...Rasa-rasa jawapan yang diberikannya tadi tiada sikit pun cacat celanya....

................................................................................................................

Moral/Belakang parang diasah lagikan tajam-Kalau korang asyik mengasah belakang parang,ada sesuatu yang tak kena tu...Sebab hanya orang tak berapa nak betul sahaja yang mengasah belakang parang.....Ha ha ha...