Friday, April 29, 2011

ATUK DAN KUDA LAUT

Suatu petang dihujung kampung,seorang datuk sedang asyik menonton rencana berkaitan hidupan didalam laut bersama cucu kesayangannya.

Cucu - Tuk...Tu binatang apa yang kecik tapi kepala macam kuda..?

Atuk - Haa...yang mano satu..?Yang menggeruek2 kek rumpai laut tu ko..?

Cucu - Ya lah tuk..tu yang kepala macam kuda tu...

Atuk- Ooo...Itu namo eh kudo laut..

Cucu - Kenapa pulak dipanggil kuda laut tuk..?

Atuk - Sobab muko eh macam kudo...Peh tu dio idup lam laut..Mako dipanggei kudo laut..Paham..?

Cucu - Faham tuk...Tapi,kenapa kuda kat atas darat,tak dipanggil kuda darat tuk..?

Atuk - Ekau neh..Soalan tak padan dongan umor...Dah zahir dan ukum alam kudo idup kek darat tak payah lah nak dipanggei kudo darat lae..Sobab sumo orang tau kudo idup ateh darat...

Cucu - Ooo...Macam tu ya tuk...Tapi tuk..Ada jugak binatang yang idup atas darat tapi orang masih tak tau...

Atuk - Binatang apo pulak yang orang tak tau lagi...?

Cucu - Buaya darat tuk...

Atuk - Eeee...Budak ni...Eden ngaja bondo boto..Dio menyimpang tah kemano pulak...

Cucu - Tuk..tuk..Tu yang macam bintang tu,apa pulak..?

Atuk - Itu namo eh tapak sleman..

Cucu - Ooo..Tapak sleman...Tapak orang lain tak ada ke tuk..?Tapak usop ke,tapak ismail ke,tapak atuk ke kat dalam laut tu tuk..?

Atuk - Adoi laa...boleh pitam den dongan soalan2 ekau neh...Tak ado...Yang ado tapak sleman yo..

Cucu - Tuk ikan paus tu boleh makan tak..?

Atuk - Lom ponah atuk nengok ado yang makan ikan paus..

Cucu - Bukan orang lah tuk..Kalau ikan paus tu tak boleh makan..Macam mana dia boleh membesar tuk...?

Atuk - Alahai cucu den sorang neh...poning kepalo den dibueknyo...ghaso nak pengsan den...Poi amik penadol kek dapor nun 2 bijik...

Cucu - Tuk,cikgu cakap kalau ada orang pengsan kita kena buat pernafasan dari mulut ke mulut tuk...Kang kalau atuk pengsan saya buat ya...

Atuk - Dah..Dah..Dah..Cukup..Tak maun atuk nompang napeh ekau...Ekau tak ponah gosok gigi...

Cucu - Atuk pun sama...Tak gosok gigi...

Atuk - Eden lain...Gigi den dah tak ado...Nak gosok apo lae...

Cucu - Boleh apa...Atuk gosok lah gusi atuk tu....

Atuk - Ekau ni jang...Panjang boto aka ekau.....

___________________________________________________________________
                         
 MORAL

     Begitu lah seronoknya kalau tinggal dengan datuk atau pun nenek..Apa yang kita tanya akan dijawap,walaupun soalan yang ditanya tak berapa nak betul.Datuk akan cuba melayan kita sebaik yang boleh..Dan datuk tidak akan sesekali cuba menyakiti badan dan hati kita...Datuk juga akan cuba menunaikan permintaan kita sebanyak yang boleh..Itu lah nikmatnya tinggal bersama datuk...

     Korang pernah tinggal atau dipelihara oleh datuk atau pun nenek..?Kalau ada,korang memang beruntung..Aku tak pernah merasa semua itu...Dan aku juga tidak pernah melihat wajah Datuk aku,baik datuk disebelah ayah mahu pun disebelah emak.Kerana lahirnya aku kedunia ini datuk telah pun tiada...

     Aku cuma dapat melihat bagaimana arwah ayah aku menjaga anak aku.Penuh dengan kasih sayang..Apa sahaja yang diminta oleh anak aku,akan cuba ditunaikan oleh ayah..Jauh berbeza semasa ayah membesarkan aku...Jauh sesangat..Jadi pada korang yang masih mempunyai datuk,layanlah mereka dengan sebaik mungkin..Kerana datuk tidak akan menyakiti cucunya.Dan ketahuilah,datuk tidak pernah meminta wang ringgit dari cucunya,tapi cukuplah sekadar korang bertanyakan khabar...