Friday, November 21, 2014

AL KISAH,,,PELITA,MINYAK TANAH DAN TERKENCING MALAM...

Ermmm...Menung-menung ni teringat lak kisah dulu-dulu masa kecil.Masa belum sekolah sekitar tahun awal 70an.Aku teringat cerita minyak api.Atau pun nama lainnya minyak gas atau pun minyak gasolin dan juga minyak tanah.Kebiasaannya minyak api digunakan sebagai bahan bakar untuk pelita.Masa tu mana ada bekalan elektrik,jadi pelita minyak tanah adalah satu kemestian pada setiap rumah.

Masa tu minyak api ni harganya murah sangat.Semua mampu beli.Banyak juga kegunaannya selain dari menyalakan pelita.Salah satu yang aku nak cerita kat korang ni pelik sikit bunyinya.Hu hu...

Begini,dulu-dulu bilik air tak ada kat dalam rumah.Kalau ada pun kat luar rumah belakang dapur.Tu kira baik gak,kebiasaannya jauh dari rumah.Maksudnya dimana ada kawasan mata air dikawasan rendah,disitulah perigi digali.Maka dimana ada perigi disitulah didirikan bilik air.Jadi korang bayangkan kalau nak buang air tengah-tengah malam.dah lah tak ada lampu.Memang susah.Lebih-lebih lagi kalau budak perempuan.Dah tentu nak cari teman.Sebab takut punya pasal ada yang tahan kencing..last-last terkencing atas tilam...Mang haru..Bab nak meneman ni yang susah.Syok-syok tidur,kejut suruh teman adik gi kencing kat perigi...Adoi...

Jadi berbalik kepada minyak api ni,kebiasaannya selepas isyak sebelum tidur mak kita orang akan panggil anak-anaknya yang kecik.Singkap baju paras dada dan mak akan gunakan minyak api yang ambil dari pelita,lalu disapukan rata-rata pada perut kita orang.Itulah rutin kita orang setiap malam sebelum tidur.Alasan mak,agar kita orang tak terkencing malam.Jadi tak menyusahkan sesiapa.lagi satu mak kata,agar perut kita orang tak kembung masuk angin.Maklumlah,dinding kayu.Lobang sana sini.Angin sepoi-sepoi je masuk.Sejuk nak mampos..

Korang rasa logik ke minyak api ni leh wat kita tak terkencing malam?Entahlah,aku pun tak pasti..Tak ada fakta langsung..Hu hu..Tapi masa tu,tu aje jalan yang ada...Zaman sekarang tak kisah berapa kali korang nak kencing malam,tandas dalam bilik tidur.Belasah je...

Namun apa yang nak aku katakan disini,cara tu memang berkesan pada masa tu.memang kita orang tak terkencing malam.Pelik memang pelik bila difikirkan pada hari ini.Tapi pada masa tu kita orang tak rasa pelik pun.Kita anggap satu keperluan la pulak...ha ha ha...Lagi satu,nanti korang jangan sapu lak perut anak korang ngan minyak api kalau anak korang asyik terkencing malam.Bukan apa aku takut nanti habis satu rumah bau minyak api.Haru..Sebab rumah korang rumah batu..Angin tak kuar masuk macam rumah kami dulu-dulu...ok

Asalammualaikum,,jumpa lagi