Friday, September 7, 2012

PETUA MUDAH MENCEGAH KENSER PAYUDARA


Korang kenal daun sireh?Kalau tak kenal korang pasti berasal dari eskimo...hahahaa..Ni aku nak cerita sikit pasal daun sireh.Dulu nenek aku selalu pesan,kalau nak gigi yang tahan,kene makan sireh....Tapi aku tengok gigi nenek aku abis hancai kerana makan sireh...Jadi fakta tu tak benar lah..Pas tu nenek aku bagi tahu lagi,katanya sireh ni banyak kegunaannya kepada orang perempuan....Aku angguk kepala je lah....Maklum lah,budak2.....Kata nenek,orang perempuan kalau nak elakkan penyakit yang paling mereka takuti,iaitu penyakit kenser tetek(sorry lah,nenek aku dulu cakap main lepas jer) kenser payudara kata orang sekarang,senang je....Aku tanya macam mana nek?Hahaha...Macam lah aku kenal penyakit tu,aku budak lagi masa tu....nenek kata,macam ni,engkau ambil beberapa helai daun sireh dan sebiji ibu kunyit,lalu masukkan kedalam blender bersama secawan air masak.....Lepas tu blender...Bila dah siap blender,tuang dalam cawan kata nenek.Jangan engkau hirup terus dari blender tu.....hahaha...Kelakar gak nenek aku ni dulu...Campuran tu boleh lah diminum terus sambil menutup hudung......kalau tak tahan,boleh termuntah balik.....memang piauuuu...

Kata nenek,kalau engkau....(adoi,aku pulak..) amalkan meminum sireh bercampur kunyit ni seminggu sekali,InsyaAllah penyakit kenser payudara tu dapat dihindarkan...dan kata nenek lagi,dapat bonus lak tu....Bonus apa nek...nenek kata,Nanti badan engkau(aku lagi...)akan berseri2 kemerah-merahan...Dan yang paling best kata nenek,tempat2 sulit korang akan berbau wangi......Aku tanya lagi,nek,tempat sulit tu ape?Engkau kecik,mana tahu...Ni tuk orang pompuan je....

la ni aku pun dah terlebih dewasa....Rasa-rasa aku,aku dah paham apa yang nenek maksudkan tu.Dan yang lebih penting lagi,segala yang nenek katakan tu,memang benar.Janji korang amalkan dan yakin...InsyaAllah...Jadi pada korang,orang pompuan yang tercari2 cara2 atau petua untuk mencegah kenser payudara,nah,ni dia....Cuma korang sanggup ke tidak...tak perlu keluar modal banyak........

Apa2 pun,selamat mencuba....Terima kasih nenek....tiada nenek,tiada lah mak aku,tiada mak aku,tiada lah aku.....Kehkehkeh...Assalammualaikum...